Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorUrbanek, Jolantapl_PL
dc.date.accessioned2017-04-27T16:05:19Z
dc.date.available2017-04-27T16:05:19Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.isbn83-7271-182-8
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1569
dc.description.abstractW uczelni pedagogicznej przygotowującej nauczycieli i wychowawców, uczestnictwo w kulturze należy traktować jako jeden z ważnych elementów procesu profesjonalizacji kandydatów do tego zawodu. Tylko bowiem sam nauczyciel uczestniczący w kulturze, głęboko przekonany o jej możliwości kształtowania osobowości będzie mógł w ten świat wartości wprowadzić dzieci i młodzież. Celem niniejszych rozważań jest przeanalizowanie teoretycznych i praktycznych aspektów uczestnictwa studentów w kulturze, a szczególnie określenie poziomu i warunków udziału młodzieży akademickiej w różnych formach aktywności kulturalnej, a także miejsca, jakie przypisują studenci kulturze w systemie celów, dążeń życiowych i potrzeb, oraz ustalenie optymalnych działań uczelni pedagogicznej w tym zakresie. Do podjęcia tego tematu zainspirowała autorkę wieloletnia praca w Akademii Pedagogicznej w Krakowie, gdzie prowadząc przedmiot „Wybrane zagadnienia kultury współczesnej” oraz będąc opiekunką roku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza miała możliwość bezpośredniego uczestnictwa wraz ze studentami w różnorodnych formach kultury na uczelni i poza nią, sama wiele takich form organizując. Praca składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale I ustalono podstawowe pojęcia oraz przeanalizowano dotychczasowy stan badań opisany w literaturze na temat aktywności kulturalnej studentów. Rozdział II poświęcono analizie teoretycznych aspektów uczestnictwa młodzieży akademickiej w kulturze. Przedstawiono wybrane koncepcje wychowalnia estetycznego, a także omówiono rolę i zadania szkoły wyższej kształcącej nauczycieli w przygotowaniu do zawodu nauczycielskiego. W rozdziale III ukazano przedmiot i metody badań, dokonano analizy i uzasadnienia problemu pracy, opisując teren badań oraz charakteryzując próbę badawczą. Aktywność kulturalna studentów i jej uwarunkowania to problematyka IV rozdziału pracy. Opisano w nim częstotliwość uczestnictwa studentów w wybranych formach kultury, ustalono poziom tego uczestnictwa, a także przeanalizowano jego społeczno-pedagogiczne uwarunkowania. V rozdział traktuje o miejscu kultury w systemie celów i dążeń życiowych młodzieży studenckiej, wskazuje na motywy uczestnictwa w kulturze oraz zainteresowania kulturalne studentów. W VI rozdziale przedstawiono opinie studentów wobec uczelni w zakresie organizacji uczestnictwa młodzieży akademickiej w kulturze, a także oczekiwania kulturowe studentów. Podsumowanie i wnioski zamykają całość opracowania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 349pl_PL
dc.titleUczestnictwo młodzieży akademickiej w kulturzepl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord