dc.description.abstract | W uczelni pedagogicznej przygotowującej nauczycieli i wychowawców, uczestnictwo w kulturze należy traktować jako
jeden z ważnych elementów procesu profesjonalizacji kandydatów do tego zawodu. Tylko bowiem sam nauczyciel
uczestniczący w kulturze, głęboko przekonany o jej możliwości kształtowania osobowości będzie mógł w ten świat
wartości wprowadzić dzieci i młodzież.
Celem niniejszych rozważań jest przeanalizowanie teoretycznych i praktycznych aspektów uczestnictwa studentów w
kulturze, a szczególnie określenie poziomu i warunków udziału młodzieży akademickiej w różnych formach aktywności
kulturalnej, a także miejsca, jakie przypisują studenci kulturze w systemie celów, dążeń życiowych i potrzeb, oraz
ustalenie optymalnych działań uczelni pedagogicznej w tym zakresie.
Do podjęcia tego tematu zainspirowała autorkę wieloletnia praca w Akademii Pedagogicznej w Krakowie, gdzie
prowadząc przedmiot „Wybrane zagadnienia kultury współczesnej” oraz będąc opiekunką roku na kierunku pedagogika
opiekuńczo-wychowawcza miała możliwość bezpośredniego uczestnictwa wraz ze studentami w różnorodnych formach
kultury na uczelni i poza nią, sama wiele takich form organizując.
Praca składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale I ustalono podstawowe pojęcia oraz przeanalizowano dotychczasowy
stan badań opisany w literaturze na temat aktywności kulturalnej studentów.
Rozdział II poświęcono analizie teoretycznych aspektów uczestnictwa młodzieży akademickiej w kulturze.
Przedstawiono wybrane koncepcje wychowalnia estetycznego, a także omówiono rolę i zadania szkoły wyższej
kształcącej nauczycieli w przygotowaniu do zawodu nauczycielskiego.
W rozdziale III ukazano przedmiot i metody badań, dokonano analizy i uzasadnienia problemu pracy, opisując teren
badań oraz charakteryzując próbę badawczą.
Aktywność kulturalna studentów i jej uwarunkowania to problematyka IV rozdziału pracy. Opisano w nim częstotliwość
uczestnictwa studentów w wybranych formach kultury, ustalono poziom tego uczestnictwa, a także przeanalizowano jego
społeczno-pedagogiczne uwarunkowania.
V rozdział traktuje o miejscu kultury w systemie celów i dążeń życiowych młodzieży studenckiej, wskazuje na motywy
uczestnictwa w kulturze oraz zainteresowania kulturalne studentów.
W VI rozdziale przedstawiono opinie studentów wobec uczelni w zakresie organizacji uczestnictwa młodzieży
akademickiej w kulturze, a także oczekiwania kulturowe studentów.
Podsumowanie i wnioski zamykają całość opracowania. | pl_PL |