Kształcenie zawodowe w formach szkolnych – wyzwania edukacyjne i gospodarcze
Autor:
Kwiatkowski, Stefan M.
Źródło: Debata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 17-26
Język: pl
Słowa kluczowe:
kształcenie zawodowekształcenie formalne i pozaformalne
wyzwania rynku pracy
vocational education
formal and non-formal education
labor market challenges
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W dobie uczenia się przez całe życie kształcenie formalne, pozaformalne i nieformalne
są wzajemnie uzupełniającymi się, a zarazem przenikającymi elementami systemu
edukacji. Kształcenie formalne jest swoistym fundamentem, na którym wspierają się
i z którego czerpią pracownicy w ciągu swojego życia zawodowego. Jednak kompetencje
zdobyte w formach szkolnych, w warunkach dynamicznych zmian zachodzących
w technice, technologii i organizacji pracy, w całym środowisku pracy, wymagają ciągłej
rekonstrukcji. Przebiega ona na drodze pozaformalnej. Ograniczając rozważania
do kształcenia zawodowego w formach szkolnych skoncentrowano się na kształceniu
zawodowym z perspektywy podstawowych wyzwań edukacyjnych i gospodarczych.
Zwrócono uwagę na to, że każde z wyzwań wymaga badań, analiz i refleksji typu diagnostycznego,
a następnie wskazano konkretne a zarazem realne drogi prowadzące od
stanu aktualnego do stanu pożądanego – z uwzględnieniem niezbędnych środków finansowych,
konieczności ciągłego rozwoju kadr i propozycji zmian w dotychczas obowiązujących
przepisach. In the age of lifelong learning, formal, informal and non-formal education emerge as
mutually complementary and overlapping elements of the educational system. Formal
education acts as a foundation supporting and aiding employees throughout their professional
career. However, given the dynamic changes that are taking place in technology
and work organization, competences acquired at schools need to be continuously reconstructed.
The reconstruction is conducted in a non-formal way. Focusing primarily
on vocational education at school, the main area of interest has been centered around
vocational education from the perspective of main educational and economic challenges.
It has been stressed that each challenge requires research, analysis and diagnostic
reflection, and, subsequently, an indication of specific and feasible ways that would lead from the current to the desired state of affairs, taking into consideration necessary
financial means, the need for continuous development of personnel, and the proposal
of changes in existing regulations.