Debata Edukacyjna ; Nr 6/2013
Browse by
Recent Submissions
-
Środowiskowe uwarunkowania instytucjonalnego procesu wychowania dziecka
(2013)Autor przedstawia człowieka, który nie żyje w odizolowanym świecie. Jest on istotą społeczną, żyje wśród innych, jest on także istotą zakorzenioną w kulturze (żyje w pewnej kulturze) oraz istotą wpisaną w świat przyrody. ... -
Porzucanie nauki szkolnej przez uczniów – kontekst europejski
(2013)Sytuacja na rynku pracy w Polsce jest determinowana przez szereg zjawisk związanych ze wzrostem podaży pracy i spadkiem popytu. Stopa bezrobocia jest wysoka, w większości osoby bezrobotne mają jedynie wykształcenie ... -
Wiedza i umiejętności początkującego nauczyciela w świetle poglądów Lindy Darling-Hammond
(2013)W artykule prezentowana jest ewolucja myślenia o nauczycielu i jego kwalifikacjach. Odwołując się do raportu Flexnera dotyczącego kształcenia lekarzy w początkach XX wieku wskazywano na zróżnicowanie przygotowania ... -
Psychoedukacja jako forma promocji zdrowia
(2013)Celem niniejszego doniesienia jest ukazanie psychoedukacji jako formy promocji zdrowia poprzez upowszechnienie wiedzy psychologicznej dla zwiększenia świadomości w zakresie: czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu ... -
Problemy kobiet – ofiar przemocy rodzinnej a zadania edukacji społecznej
(2013)Świadomość swoich praw jest kluczem do samostanowienia i bycia wolnym. Polki otrzymały prawa obywatelskie w 1918 roku. Czy korzystają z nich w pełni i świadomie? Przedstawiany tekst przynosi odpowiedź na to pytanie z ... -
Wybrane aspekty edukacji dla zrównoważonego rozwoju w Polsce na tle niemieckiego kontekstu : niemiecki krajobraz edukacyjny w zapewnianiu jakości edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR)
(2013)Warunkiem realizacji założeń zrównoważonego rozwoju jest odpowiednia edukacja, która kształtując kompetencje kluczowe oraz przygotowując absolwentów do aktywnego wkroczenia na rynek pracy, jest najlepszym sposobem ... -
Kształcenie zawodowe w formach szkolnych – wyzwania edukacyjne i gospodarcze
(2013)W dobie uczenia się przez całe życie kształcenie formalne, pozaformalne i nieformalne są wzajemnie uzupełniającymi się, a zarazem przenikającymi elementami systemu edukacji. Kształcenie formalne jest swoistym fundamentem, ... -
Paradygmatyczne horror vacui w pedagogice
(2013)Artykuł odwołuje się do starożytnej zasady horror vacui, która oznaczała dosłownie ‘lęk przed próżnią’ a w szerszym kontekście ‘lęk przed tym, co nieznane’. Autor wykorzystuje tę zasadę do próby opisu dynamicznych zmian ... -
Wprowadzenie
(2013) -
Debata Edukacyjna - Wokół wyzwań współczesnej edukacji - nr 6/2013
(Instytut Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2016)