Środowiskowe uwarunkowania instytucjonalnego procesu wychowania dziecka
Autor:
Gejdoš, Miroslav
Źródło: Debata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 110-120
Język: pl
Słowa kluczowe:
rodzinaśrodowisko
dom dziecka
wychowanie
family
environment
children’s home
upbringing
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Autor przedstawia człowieka, który nie żyje w odizolowanym świecie. Jest on istotą
społeczną, żyje wśród innych, jest on także istotą zakorzenioną w kulturze (żyje w pewnej
kulturze) oraz istotą wpisaną w świat przyrody. Jest on częścią przyrody i razem
z nią tworzy harmonijną całość. Mówimy, że człowiek jest wpisany w życie społeczne,
kulturalne i przyrodnicze otaczającego świata, czyli jest otoczony przez swoje zewnętrzne
środowisko. Nie tylko powietrze jest potrzebne do oddychania, ale również kultura
i inni ludzie, przyjaciele, na których w każdej chwili może liczyć. Dlatego w artykule
przedstawiono sytuacje wychowanków domów dziecka na Słowacji w kontekście środowiskowych
uwarunkowań procesu wychowania. The author presents man as not living in isolation. Man is a social being, living among
others and remaining rooted in culture (living in a given culture); he is also a being
that is part of the world of nature, thus creating a harmonious whole. It is said that man
is part of social, cultural and environmental life of the surrounding world; therefore,
he is surrounded by his external environment. To breathe, he needs not only air, but
also culture and other people: friends on which he can count. Accordingly, the article
presents the situation of children in Children’s Homes in Slovakia in the context of
environmental determinants of the upbringing process.