Psychoedukacja jako forma promocji zdrowia
Autor:
Wrona-Polańska, Helena
Źródło: Debata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 78-88
Język: pl
Słowa kluczowe:
promocja zdrowiapsychoedukacja
health promotion
psychoeducation
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem niniejszego doniesienia jest ukazanie psychoedukacji jako formy promocji
zdrowia poprzez upowszechnienie wiedzy psychologicznej dla zwiększenia świadomości
w zakresie: czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu oraz kształtowania
prozdrowotnego stylu życia. Psychoedukacja zależy od podejścia do zdrowia jako
stanu, dyspozycji-zasobu czy procesu. Podstawą psychoedukacji w niniejszym opracowaniu
jest Funkcjonalny Model Zdrowia (FMZ) Heleny Wrony-Polańskiej, w którym
zdrowie jest funkcją twórczego radzenia sobie ze stresem zależnego od posiadanych
zasobów podmiotowych. W oparciu o Funkcjonalny Model Zdrowia można formułować
zadania do psychoprofilaktyki i promocji zdrowia dla wychowawców, nauczycieli
i edukatorów zdrowia, które zmierza do uczenia skutecznych strategii radzenia sobie ze
stresem i wzmacnia zasobów podmiotowych. The aim of this paper is to present psychoeducation as a form of health promotion
through the dissemination of the knowledge of psychology in order to increase general
awareness of the factors which promote and compromise health and a healthy
lifestyle. Psychoeducation depends on the approach towards health as a condition,
a disposition-resource, or a process. In this work, the basis of psychoeducation is the
Functional Health Model developed by Helena Wrona-Polańska, according to which
health is a function of creative stress management dependent on one’s subjective resources.
Based on the Functional Health Model it is possible to formulate tasks related to
prevention in psychology and heath promotion for teachers and health educators, the
purpose of which is to develop effective methods of stress management and subjective
resources reinforcement.