Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMajewski, Mariuszpl_PL
dc.date.accessioned2017-05-18T15:43:52Z
dc.date.available2017-05-18T15:43:52Z
dc.date.issued1998
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1705
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Historii. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Gołębiowskiego.pl_PL
dc.description.abstractCelem pracy jest wyjaśnienie przyczyn i okoliczności rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce w okresie 1919-1939. W rozdziale pierwszym przedstawiono plany organizacji lotnictwa wojskowego dokonane przez kolejnych dowodców - generałów: G. Macewicza, A. Levegua, W. Zagórskiego, L. Rayskiego. Rozdział drugi ukazuje powstanie prywatnych, a następnie państwowych wytwórni samolotów. W kolejnym rozdziale ukazano próby zorganizowania przedsiębiorstw wytwarzających silniki lotnicze, najpierw w kooperacji z firmami francuskimi, a następnie z koncernem Skody. Rozdział czwarty przedstawia proces powstania drobnych zakładów wytwarzających wyposażenie samolotów. Następna część pracy poświęcona jest planom rozbudowy przemysłu lotniczego w wyniku powołania do życia zakładów na terenie Centralnego Okręgu Przemysłowego w Mielcu i Rzeszowie. Ostatni z rozdziałów traktuje o dziejach eksportu sprzętu lotniczego, głównie do państw bałkańskich. Pokrótce zostały przedstawione osiągnięcia eksportowe na terenie innych państw europejskich - Francji, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Podstawę źródłową pracy stanowią polskie, czeskie i brytyjskie archiwalia.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the thesis is an explanation and circumstances of the aircraft industry development in Poland in the years 1919 - 1939. In chapter one there were shown plans of organization of military aircraft made by successive commanders - generals: G. Macewicza, A. Levegua, W. Zagórskiego, L. Rayskiego. Chapter two focuses on the vise of private, and later on state aircraft factories. In the next chapter there were presented attempts to organise companies manufacturing aircraft engines, formely in the cooperation with French firms, and later with Skoda consortium. Chapter four shows the process of formation of small plants manufacturing aircraft equipment. The next part of the thesis concentrates on the plans of expansion of aircraft industry in the result of the establishment of works in the vicinity of Central Industrial Region /COP/ in Mielec and Rzeszów. The last chapter deals with the history of aircraft equipment export mainly to Balkan countries. In short, there also shown export achievements in the European countries - France, Belgium, Great Britain and Spain. The basic sources of the thesis are Polish, Czech and British archives.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjecthistoria Polskipl_PL
dc.subjectwytwórnie samolotów i wytwórnie silników lotniczychpl_PL
dc.subjecteksport sprzętupl_PL
dc.subjectII Rzeczpospolita Polskapl_PL
dc.subjectprzemysł lotniczypl_PL
dc.subjecthistory of Polanden_EN
dc.subjectaircraft and aircraft engines factoriesen_EN
dc.subjectexport of equipmenten_EN
dc.titleGeneza i rozwój przemysłu lotniczego II Rzeczpospolitejpl_PL
dc.title.alternativeGenesis and development of aircraft industry in Polanden_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord