dc.contributor.author | Majewski, Mariusz | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T15:43:52Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T15:43:52Z | |
dc.date.issued | 1998 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1705 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Historii.
Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Gołębiowskiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem pracy jest wyjaśnienie przyczyn i okoliczności rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce w okresie 1919-1939. W
rozdziale pierwszym przedstawiono plany organizacji lotnictwa wojskowego dokonane przez kolejnych dowodców -
generałów: G. Macewicza, A. Levegua, W. Zagórskiego, L. Rayskiego. Rozdział drugi ukazuje powstanie prywatnych, a
następnie państwowych wytwórni samolotów. W kolejnym rozdziale ukazano próby zorganizowania przedsiębiorstw
wytwarzających silniki lotnicze, najpierw w kooperacji z firmami francuskimi, a następnie z koncernem Skody.
Rozdział czwarty przedstawia proces powstania drobnych zakładów wytwarzających wyposażenie samolotów. Następna
część pracy poświęcona jest planom rozbudowy przemysłu lotniczego w wyniku powołania do życia zakładów na terenie
Centralnego Okręgu Przemysłowego w Mielcu i Rzeszowie. Ostatni z rozdziałów traktuje o dziejach eksportu sprzętu
lotniczego, głównie do państw bałkańskich. Pokrótce zostały przedstawione osiągnięcia eksportowe na terenie innych
państw europejskich - Francji, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Podstawę źródłową pracy stanowią polskie,
czeskie i brytyjskie archiwalia. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the thesis is an explanation and circumstances of the aircraft industry development in Poland in the
years 1919 - 1939.
In chapter one there were shown plans of organization of military aircraft made
by successive commanders - generals: G. Macewicza, A. Levegua, W. Zagórskiego, L. Rayskiego. Chapter two focuses on
the vise of private, and later on state aircraft factories. In the next chapter there were presented attempts to
organise companies manufacturing aircraft engines, formely in the cooperation with French firms, and later with
Skoda consortium.
Chapter four shows the process of formation of small plants manufacturing aircraft equipment. The next part of the
thesis concentrates on the plans of expansion of aircraft industry in the result of the establishment of works in
the vicinity of Central Industrial Region /COP/ in Mielec and Rzeszów. The last chapter deals with the history of
aircraft equipment export mainly to Balkan countries. In short, there also shown export achievements in the
European countries - France, Belgium, Great Britain and Spain. The basic sources of the thesis are Polish, Czech
and British archives. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | historia Polski | pl_PL |
dc.subject | wytwórnie samolotów i wytwórnie silników lotniczych | pl_PL |
dc.subject | eksport sprzętu | pl_PL |
dc.subject | II Rzeczpospolita Polska | pl_PL |
dc.subject | przemysł lotniczy | pl_PL |
dc.subject | history of Poland | en_EN |
dc.subject | aircraft and aircraft engines factories | en_EN |
dc.subject | export of equipment | en_EN |
dc.title | Geneza i rozwój przemysłu lotniczego II Rzeczpospolitej | pl_PL |
dc.title.alternative | Genesis and development of aircraft industry in Poland | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |