Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole : oczekiwania a rzeczywistość
Oglądaj/Otwórz
Autor:
Panek, Anna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-175-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2002
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Współczesna szkoła przestaje być wyłącznie placówką nauczającą,
wyposażającą uczniów w wiedzę, a staje się w coraz
większym stopniu ośrodkiem wszechstronnego oddziaływania
wychowawczego na dzieci i młodzież. Oddziaływania, którego
celem jest nie tylko wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętność
działania intelektualnego, ale rozwijanie i kształtowanie jego
zainteresowań i postawy społecznej, formowanie osobowości jednostki
przygotowanej do pełnego życia w warunkach społeczeństwa
demokratycznego.
Niestety, obecna szkoła w Polsce, pomimo ciągłych reform,
nie nadąża za tak szeroko pojmowanymi celami dydaktycznymi
i wychowawczymi. Jej dotychczasowa działalność dydaktyczno-
-wychowawcza prowadzona przede wszystkim w godzinach lekcyjnych,
tradycyjnymi metodami, przy małej ilości zajęć pozalekcyjnych
nie może zapewnić uczniom wszechstronnego rozwoju
ich osobowości. Wskutek tego zajęcia pozalekcyjne prawidłowo
spełniające swoje funkcje założone mogą oddziaływać na dzieci
i młodzież często mocniej niż lekcje programowe.
Własne obserwacje i doświadczenia skłaniają do postawienia
tezy, iż zajęcia pozalekcyjne w szkołach ponadpodstawowych nie
w pełni wykorzystują te możliwości. Wątpliwość ta stała się jednym
z głównych powodów, dla których podjęto badania, mające
na celu poznanie stanu faktycznego funkcjonujących zajęć pozalekcyjnych
oraz ukazanie ich miejsca w systemie dydaktyczno-
- wychowawczym szkoły.
Na temat zajęć pozalekcyjnych, podobnie jak i na temat reform
edukacyjnych, trwa obecnie kontrowersyjna wymiana poglądów
wśród ekspertów, mających pomóc politykom oświatowym
i administracji oświatowej w podejmowaniu optymalnych
decyzji. Powstają nowe koncepcje typu „Dobra i nowoczesna
szkoła. Kontynuacja przemian edukacyjnych”, które teoretycznie
doceniają niezwykłe miejsce zajęć pozalekcyjnych w reformowanej szkole, jak również ostatnie propozycje zawarte w
materiałach
Wychowanie w szkole Ministerstwa Edukacji Narodowej
(M. Handke). Jednak, analizując szczegółowo powstające projekty,
odnosi się wrażenie pewnej pozorności, a może lepiej - nieefektywności
przedstawianych rozwiązań w zakresie zajęć pozalekcyjnych.
Sytuacja ta skłoniła do zaprezentowania w niniejszej
pracy własnego punktu widzenia na temat miejsca zajęć pozalekcyjnych
w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły,
opartego na badaniach sondażowych. Badania przeprowadzono
w 11 krakowskich szkołach średnich. Objęto nimi 637 uczniów
liceów ogólnokształcących i zawodowych oraz zasadniczych szkół
zawodowych. Zgromadzony materiał opracowano i dzięki temu
udało się stworzyć rzeczywisty obraz zajęć pozalekcyjnych funkcjonujących
w szkole, w dobie kryzysu społeczno-ekonomicznego
lub, jak często to się określa, transformacji.
Wyniki badań pozalekcyjnych, zdaniem autorki, mogą stać
się bazą wyjściową do wszelkich zmian reformatorskich w tym
zakresie. Główny badawczy problem podyktował niejako też
układ pracy. W rozdziale pierwszym przedstawiono przedmiot
i problematykę badań. Autorka dokonuje w nim szczegółowej
analizy i uzasadnienia problemu pracy. W rozdziale drugim opisano
założenia i koncepcje zajęć pozalekcyjnych. Zaprezentowano
rozważania na temat zajęć pozalekcyjnych w systemie dydaktyczno-
wychowawczym szkoły, ich funkcji założonych oraz dokonano
analizy zajęć pozalekcyjnych w świetle dotychczasowych
badań. Rozdział trzeci zawiera opis warunków organizowania zajęć
pozalekcyjnych w szkole średniej. Przedstawiono w nim warunki
lokalowe, finansowe, sprzęt i wyposażenie, jakimi dysponowały
wybrane do badania szkoły, a* także organizatorów zajęć pozalekcyjnych,
ich kwalifikacje, styl pracy, jak również zainteresowania
i oczekiwania wolnoczasowe badanej młodzieży.
W rozdziale czwartym zaprezentowano funkcjonowanie zajęć
pozalekcyjnych we współczesnej szkole średniej. Autorka dokonuje
tu konfrontacji pomiędzy założeniami teoretycznymi programów,
zasad, form, metodyką organizacji zajęć pozalekcyjnych
a badaną rzeczywistością. Rozdział piąty zawiera charakterystykę
uczestników zajęć pozalekcyjnych - ilościową i jakościową.
Przeanalizowano motywy, typologię, uwarunkowania i efekty
uczestnictwa badanej młodzieży w zajęciach pozalekcyjnych.
W rozdziale szóstym autorka na podstawie aktualnej diagnozy
przedstawia możliwości optymalizacji zajęć pozalekcyjnych, tak
aby mogły one sprostać nowym koncepcjom kształcenia ogólnego
w szkołach ponadpodstawowych. Pracę zamyka rozdział siódmy,
w którym podkreśla się historyczne uwarunkowanie pedagogiki
czasu wolnego, zamieszcza informacje o najnowszych wynikach
badań nad nimi, przeprowadzonych w latach 2000-2001 oraz
podejmuje próbę nakreślenia współczesnych tendencji zainteresowań
wolnoczasowych młodzieży z początku nowego tysiąclecia.