Kształtowanie pojęcia parametru u uczniów gimnazjum w toku badań długoterminowych w trakcie zintegrowanej nauki matematyki i informatyki
Author:
Wadoń-Kasprzak, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Kąkol, Henryk
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
parametrkształtowanie pojęcia
różne znaczenia parametru
technologia informacyjna
parameter
forming the concept
understanding the concept
different meanings of parameter
information technology
Date: 2012
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr. hab. Henryka Kąkola.Abstract
W pracy doktorskiej podjęłam próbę zbadania przydatności matematycznych programów komputerowych w kształtowaniu pojęcia parametru u uczniów gimnazjum. Wzorując się na wynikach badań Z. Dyrszlaga (1972) i P. M. van Hiele'a (2003) opisanych w rozdziale pierwszym, opracowałam własną klasyfikację poziomów rozumienia pojęcia parametru. Przy opracowaniu tych poziomów wykorzystałam wyniki rozważań Z. Semadeniego (2004). Wyróżniłam sześć poziomów rozumienia pojęcia parametru. Celem prowadzonych przeze mnie badań było rozwiązanie następującego problemu badawczego: Jak użycie programu komputerowego może wpływać na zmianę poziomu rozumienia pojęcia parametru?
Grupy, w których prowadzone były badania stanowili uczniowie dwóch klas Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Kętach, w których realizowany był Program nauczania matematyki z elementami informatyki w gimnazjum (Kąkol, 1999). Na lekcjach matematyki uczniowie rozwiązywali różne zadania, wykorzystując program komputerowy Tl InterActive!. Wykorzystanie programów komputerowych może przyczynić się do zmiany zachowań. Wydaje się więc, że przy wykorzystaniu wybranej metodologii badań oraz ich wsparciu w postaci technologii informacyjnej możliwe jest doprowadzenie ucznia szkoły gimnazjalnej do rozumienia pojęcia parametru na wyższym. The aim of the study is to investigate whether software can be useful in a process of forming of the concept of parameter. The author also would like to show to what extent computer program can help in understanding different meanings of this concept during continuous contact with this tool in mathematics learning. Pupils at the age of 13- 16 used different computer programs during a three-year period. They studied the parameter in different roles: placeholder, generalizer changing quantity and unknown-to-be-found. The results indicate that the integration of mathematics and information technology could contribute pupils’ understanding of algebra concepts, particularly the concept of parameter.