Podstawy lingwistyki edukacyjnej : nabywanie i kształcenie języka
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Rittel, Teodozja
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-85898-73-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
język polskijęzyk i edukacja
język i mowa
studia i nauczanie
kompetencja komunikacyjna
Data: 1994
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wydanie drugie poszerzoneStreszczenie
Podjęcie tematu teoretycznych podstaw lingwistyki edukacyjnej wynika
z poszukiwania jednolitych ram analitycznych dla teorii, praktyki i metodologii
wyuczalności języka (J. Lyons, 1984, s.85).
Wśród propozycji teoretycznych podkreśla się, że lingwistyka powinna być
interpretowana w ramach spójnej teorii pedagogiki językowej (B. Spolsky, 1978,
s.154). Współczesna lingwistyka ma bowiem tylko pośredni stosunek do nauczania
języka, a hipotezy swoje formułuje bez koniecznego w tym wypadku związku
z praktyką final cui prodest (T. Slama-Cazacu, 1980, s.153).
Wśród propozycji zastosowań wskazuje się na funkcjonalno-tematyczne
ujęcia „pedagogicznej gramatyki”, którą dla języka angielskiego podjęli w 1975 roku
G. Leech i J. Svartvik. W Polsce mieszczą się tu propozycje R. Bajońskiego,
który porównał językoznawczy opis tekstu z opisem dydaktycznym i przedstawił
na tym przykładzie przydatność wiedzy językoznawczej w nauczaniu języka
obcego (R. Bajoński, 1981, s.41).
Wśród propozycji metodologicznych zwraca uwagę relatywizowanie pojęć
lingwistyka : pedagogika oraz lingwistyka : inne nauki szczegółowe (T. Rittel,
1992a, s.109). Z jednej strony stosuje się tu termin „pedagogika językowa”
(H.E. Palmer, 1968, s.24), z drugiej przeprowadza jego krytykę i przestrzega
przed mieszaniem z pedagogiką (M.A. Halliday, 1964, s.169) albo też rezerwuje
się go dla tzw. lingwistyki stosowanej (P. Strevens, 1976, s.81), podkreślając przy
tym jej charakter wielodyscyplinarny, obejmujący także pedagogikę i lingwistykę.
Bezpośrednim celem monografii jest próba określenia teoretycznych, językoznawczych
podstaw lingwistyki edukacyjnej i wyodrębnienia jej jako osobnej
dziedziny językoznawstwa stosowanego applied linguistics.
Istotnym składnikiem wydzielonego w tym opracowaniu fragmentu wspomnianego
językoznawstwa ma być problematyka nabywania i kształcenia języka,
a w jej obrębie badanie zależności między językiem i edukacją. Kluczową rolę
w tej problematyce autorka przyznaje teorii kompetencji językowej (N. Chomsky,
1975, s.15). Oznacza to możliwość porównania doświadczenia językowego i kompetencji
językowej. Badanie wykonania, jak zauważa N. Chomsky, posunie się
jedynie o tyle, o ile pozwoli na to zrozumienie leżącej u jego podstawy kompetencji
(N. Chomsky, 1982, s.23).
Rozważania nad kompetencją językową ucznia, zwłaszcza w okresie nabywania
przez niego podstaw języka, tworzą w pracy zbiór twierdzeń, odnoszących
się do:
1. struktury wewnętrznej wymienionej kompetencji, obejmującej aspekt
gramatyczny, aspekt komunikacyjny, aspekt kulturowy i aspekt lingwodydaktyczny,
2. stopni opanowania języka przez ucznia, obejmujących nabywanie
i kształcenie języka, rozwój oraz rozumienie istoty jego nabywania,
3. poziomów opanowania języka przez ucznia, obejmujących, oprócz wyznaczników
granicznych, poziom podstawowy, a w nim - przejściowy, przybliżony
i docelowy.