• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Podstawy lingwistyki edukacyjnej : nabywanie i kształcenie języka

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 188 (8.112MB)
Autor:
Rittel, Teodozja
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-85898-73-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
język polski
język i edukacja
język i mowa
studia i nauczanie
kompetencja komunikacyjna
Data: 1994
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wydanie drugie poszerzone
Streszczenie
Podjęcie tematu teoretycznych podstaw lingwistyki edukacyjnej wynika z poszukiwania jednolitych ram analitycznych dla teorii, praktyki i metodologii wyuczalności języka (J. Lyons, 1984, s.85). Wśród propozycji teoretycznych podkreśla się, że lingwistyka powinna być interpretowana w ramach spójnej teorii pedagogiki językowej (B. Spolsky, 1978, s.154). Współczesna lingwistyka ma bowiem tylko pośredni stosunek do nauczania języka, a hipotezy swoje formułuje bez koniecznego w tym wypadku związku z praktyką final cui prodest (T. Slama-Cazacu, 1980, s.153). Wśród propozycji zastosowań wskazuje się na funkcjonalno-tematyczne ujęcia „pedagogicznej gramatyki”, którą dla języka angielskiego podjęli w 1975 roku G. Leech i J. Svartvik. W Polsce mieszczą się tu propozycje R. Bajońskiego, który porównał językoznawczy opis tekstu z opisem dydaktycznym i przedstawił na tym przykładzie przydatność wiedzy językoznawczej w nauczaniu języka obcego (R. Bajoński, 1981, s.41). Wśród propozycji metodologicznych zwraca uwagę relatywizowanie pojęć lingwistyka : pedagogika oraz lingwistyka : inne nauki szczegółowe (T. Rittel, 1992a, s.109). Z jednej strony stosuje się tu termin „pedagogika językowa” (H.E. Palmer, 1968, s.24), z drugiej przeprowadza jego krytykę i przestrzega przed mieszaniem z pedagogiką (M.A. Halliday, 1964, s.169) albo też rezerwuje się go dla tzw. lingwistyki stosowanej (P. Strevens, 1976, s.81), podkreślając przy tym jej charakter wielodyscyplinarny, obejmujący także pedagogikę i lingwistykę. Bezpośrednim celem monografii jest próba określenia teoretycznych, językoznawczych podstaw lingwistyki edukacyjnej i wyodrębnienia jej jako osobnej dziedziny językoznawstwa stosowanego applied linguistics. Istotnym składnikiem wydzielonego w tym opracowaniu fragmentu wspomnianego językoznawstwa ma być problematyka nabywania i kształcenia języka, a w jej obrębie badanie zależności między językiem i edukacją. Kluczową rolę w tej problematyce autorka przyznaje teorii kompetencji językowej (N. Chomsky, 1975, s.15). Oznacza to możliwość porównania doświadczenia językowego i kompetencji językowej. Badanie wykonania, jak zauważa N. Chomsky, posunie się jedynie o tyle, o ile pozwoli na to zrozumienie leżącej u jego podstawy kompetencji (N. Chomsky, 1982, s.23). Rozważania nad kompetencją językową ucznia, zwłaszcza w okresie nabywania przez niego podstaw języka, tworzą w pracy zbiór twierdzeń, odnoszących się do: 1. struktury wewnętrznej wymienionej kompetencji, obejmującej aspekt gramatyczny, aspekt komunikacyjny, aspekt kulturowy i aspekt lingwodydaktyczny, 2. stopni opanowania języka przez ucznia, obejmujących nabywanie i kształcenie języka, rozwój oraz rozumienie istoty jego nabywania, 3. poziomów opanowania języka przez ucznia, obejmujących, oprócz wyznaczników granicznych, poziom podstawowy, a w nim - przejściowy, przybliżony i docelowy.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1792
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image