dc.description.abstract | Rosyjska poezja antologiczna jest tym zjawiskiem literackim, które pomaga
w widzeniu kilku problemów równocześnie. Dominuje aspekt genologiczny,
pozwalający odnieść się do zagadnienia istotności gatunku, problemu ciągłości
gatunkowej a wraz z nim do pytania o odnowienie tradycji w takim stopniu, w jakim
odsłania się ona poecie poszukującemu w niej miejsca i określającemu własną
wobec niej postawę twórczą.
Inaczej rzecz ujmując, przedmiot badań otwiera niemałe horyzonty interpretacyjne.
Podstawowe pytanie o sposób istnienia formy, ojej wyróżniki i reguły określające
budowę jest pytaniem o gatunkową lub też pozagatunkową tejże formy tożsamość.
Wynikające z poprzedniego zagadnienie prowadzi do określenia sposobu,
w jaki forma ta aktualizuje tradycję i aktualizuje się w tradycji historycznoliterackiej,
na ile modernizuje gatunek, a kiedy staje się stylizacją. Co z kolei musi prowokować
pytania o funkcjonowanie wiersza antologicznego w obrębie konwencji
literackiej, z którą wchodzi w związki nieuległe, jeśli zważyć, że forma nosi stygmat
myślenia klasycystycznego i jako taka buduje i jednocześnie jest konsekwencją
postawy neoklasycznej. Umieszczenie wiersza antologicznego w kontekście
innych tekstów (wzorcowych wobec formy, bytujących równolegle - np. innych
gatunków) wyznacza optykę widzenia i kierunek analizy włączonej w dziedzinę
intertekstualnych dociekań, ale też budzi pokusy psychologicznego widzenia, które
uzmysławia ważność czynnika personalnego, osoby twórcy w wyborze i kształtowaniu
gatunku, unaocznia nierozerwalną więź, jaka wytwarza się pomiędzy człowiekiem
a zapisanym w kulturę wzorem doświadczania świata i sposobami jego opisu. | pl_PL |