dc.contributor.author | Sierankiewicz, Ewa | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-06-30T07:48:02Z | |
dc.date.available | 2017-06-30T07:48:02Z | |
dc.date.issued | 1999 | |
dc.identifier.isbn | 83-87513-85-7 | |
dc.identifier.issn | 0239-6025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1827 | |
dc.description.abstract | Niniejsza praca jest zatem próbą nowego, być może kontrowersyjnego -
w aktualnej praktyce wychowawczej placówek opieki całkowitej - spojrzenia na
istotę pracy psychokorekcyjnej z dzieckiem „sierocym”, zaburzonym w rozwoju
i przystosowaniu społecznym. Jednocześnie stanowi ona rezultat wieloletnich
zainteresowań autorki problematyką terapii psychopedagogicznej oraz wcześniejszej
działalności naukowej dotyczącej terapeutycznych aspektów przygotowania
pedagogów do pracy zawodowej przez uczelnie wyższe.
Praca składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale I dokonano analizy
potrzeb i możliwości pracy terapeutyczno-wychowawczej w instytucjonalnym
środowisku wychowawczym domu dziecka. Rozdział II poświęcono psychopedagogicznym
aspektom postępowania terapeutycznego w procesie wychowania.
W rozdziale III omówiono podstawowe problemy metodologiczne pracy i przedstawiono
hipotetyczny model zależności między czynnikami determinującymi
pracę terapeutyczno-wychowawczą a klimatem społecznym. Nawiązując do
przyjętych założeń badawczych, uzasadniono dobór metod oraz zastosowaną
procedurę badawczą. Rozdziały IV-VI zawierają analizę ilościową i jakościową
uzyskanych danych empirycznych. W rozdziale IV przedstawiono interpretację
ilościową i jakościową wyników badań nad klimatem społecznym domu dziecka
jako podstawowym wskaźnikiem efektywnej pracy terapeutyczno-wychowawczej.
Rozdział V zawiera wyniki badań dotyczące kompetencji wychowawców
domów dziecka jako czynników determinujących efektywność pracy terapeutyczno-
wychowawczej. W rozdziale VI analizowano dane empiryczne dotyczące
pedagogicznych i społecznych uwarunkowań klimatu społecznego w domach
dziecka. Rozdział VII stanowi podsumowanie; dokonano w nim weryfikacji
hipotez oraz sformułowano wnioski końcowe i postulaty optymalizacyjne.
W literaturze pedagogicznej niewiele jest pozycji, których treścią byłaby
analiza empiryczna pracy wychowawczej domu dziecka. Podjęta w niniejszym
opracowaniu problematyka rzadko jest przedmiotem badań krajowych. Brak
opracowań naukowych zgodnych tematycznie z pracą utrudnił przeprowadzenie
w pełnym zakresie analizy porównawczej: w części teoretycznej - literatury
przedmiotu, a metodologicznej - własnych danych empirycznych z wynikami
innych badań naukowych. Niemniej praca, choć zapewne nie pozbawiona niedociągnięć
i braków, jest próbą wypełnienia w jakimś stopniu luki w literaturze
przedmiotu i dlatego autorka ma nadzieję, że znajdzie ona grono czytelników
profesjonalnie zainteresowanych tą problematyką, a także powinna zainteresować
studentów kierunków pedagogicznych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 264 | pl_PL |
dc.title | Opieka, wychowanie, terapia w domach dziecka | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |