dc.description.abstract | W ośmiu rozprawach, dobrze osadzonych w tradycji
badawczej, odznaczających się bogactwem merytorycznym,
precyzją historyczno-literackich ustaleń,
Autorka prześledziła zagadnienia tożsamości kulturowej,
której wyróżnik stanowiła obecność motywów
folklorystycznych w tekstach dla młodego czytelnika.
Wykorzystała m.in. dziewiętnastowieczne czasopisma
dla dzieci i młodzieży oraz twórczość poetycką
kierowaną do młodego czytelnika, Różę bez kolców
Zofii Urbanowskiej, baśń O krasnoludkach i o sierotce
Marysi Marii Konopnickiej, poezję Podhala, legendy
i zwyczaje krakowskie, a także motywy folklorystyczne
w ilustracjach książkowych Zofii Stryjeńskiej.
Jest to publikacja ważna, wyraźnie nawiązująca do
dyskusji na temat kulturowej ciągłości i zagrożeń
wiążących się z postępującą kulturą masową. Sięgną
po nią na pewno badawcze literatury dziecięcej,
zainteresowani problematyką związków między literaturą
a folklorem. Korzystać z niej będą również
nauczyciele w realizacji programu edukacji regionalnej. | pl_PL |