Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czelakowska, Danuta J.
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-339-1
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
kreatywnośćkreatywność u dzieci
myślenie twórcze
dziecko
twórczość
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedmiotem niniejszej rozprawy będzie stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym przez
stosowanie aktywizujących metod i technik pracy dydaktyczno-wychowawczej, w tym: metody synektycznej W.J.J. Gordona
z wykorzystaniem myślenia analogicznego i metaforycznego, ekspresji werbalnej organizowanej zgodnie z zasadami
technik C. Freineta oraz zaprogramowaną działalnością myślenia dywergencyjnego. Istotnym zadaniem dydaktyczno-
wychowawczym eksperymentu było stworzenie właściwej atmosfery sprzyjającej podejmowaniu aktywności dziecka, podczas
której nauczyciel pełnił rolę doradcy i przyjaciela, a nie kogoś odgórnie narzucającego zadania, z którymi uczeń się
nie utożsamiał. Właściwa realizacja celów nie byłaby jednak możliwa bez dobrej znajomości psychiki ucznia, jego
uzdolnień i wpływu środowiska.
Praca składa się z dwóch części. Teoretyczna poświęcona została prezentacji najważniejszego dorobku piśmienniczego
na temat istoty kreatywności oraz zagadnień pokrewnych: procesu twórczego, jego struktury, systemu wartości,
osobowości i kształtowania postawy twórczej w wybranych koncepcjach psychologów poznawczych, humanistycznych i
innych. Przedstawiono tu także najważniejsze badania naukowe dotyczące kształtowania języka i rozwijania
elementarnych zdolności twórczych, teorie i poglądy językoznawców, psychologów i pedagogów. Należy podkreślić, że
jakkolwiek w ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania twórczością werbalną, to jednak wiele prac nie
ujmuje tematyki w sposób kompleksowy ani tym bardziej wyczerpujący. W części teoretycznej zaprezentowano także
metodę ekspresji twórczej wraz z systemem C. Freineta oraz metodę synektyczną Wiliama J. J. Gordona. Konkluzje
wyprowadzone z analizy literatury oraz własne doświadczenia autorki stanowiły główne źródło hipotez badawczych.
Druga część prezentuje procedurę i metody badań eksperymentalnych, ich analizę i interpretację wraz z implikowanymi
przez nie rezultatami. Zawiera również szczegółową charakterystykę grupy badań i zastosowanej procedury
metodologicznej. W rozdziale siódmym i ósmym dokonano szczegółowej analizy i interpretacji wyników eksperymentu.
Obraz twórczych działań uczniów - opracowany na podstawie analizy testów myślenia dywergencyjnego w początkowym i
końcowym etapie badań — przedstawia rozdział siódmy. W wymienionych częściach studium zaprezentowano także efekty
badawcze, potwierdzone m.in. listami frekwencyjnymi opracowanych zadań testowych, oraz przykłady typowych i rzadkich
użyć wyrazów. Spośród najistotniejszych zagadnień logiczno-gramatycznych uwzględniono strukturę wypowiedzi, błędy
leksykalno-stylistyczne i problematykę składni. Rozdział ósmy zawiera oprócz analizy jakościowej wypracowań uczniów
także egzemplifikację tworzonych środków językowego obrazowania treści, w tym: neologizmów, prozaizmów, utartych
związków frazeologicznych, porównań, epitetów i wyrażeń metaforycznych (onomatopei, animizacji i animalizacji,
antropomorfizacji, hiperboli, metonimii, synekdoch, pery- fraz i metafor własnych dzieci). Dane statystyczne z
prowadzonych badań przedstawiono w formie zestawień tabelarycznych i wykresów.
Immanentną część pracy stanowią przykłady rozwiązań metodycznych, wybrane przykłady wypowiedzi i odrębnych zdań z
wyróżnionymi środkami stylistycznymi. Końcowa część rozprawy to podsumowanie i wnioski uogólniające całokształt
badań oraz uwagi na temat możliwości stymulowania twórczości językowej uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Praktyczna
wartość rozprawy - zdaniem autorki - wyraża się w dostrzeżeniu i docenieniu znaczenia prowadzonych badań
stymulacyjnych oraz płynących z nich refleksji nad kierunkami zmian w procesie doskonalenia mowy, a także twórczej
edukacji językowej (świadomości metalingwistycznej) dzieci w wieku wczesnoszkolnym.