• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Co dzieci wiedzą o emocjach

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 405 (8.144MB)
Autor:
Górecka-Mostowicz, Barbara
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-316-2
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
emocje u dzieci
samoświadomość
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Koncepcja rozwoju poznawczej reprezentacji emocji przedstawiona w niniejszej pracy jest efektem moich długoletnich poszukiwań badawczych, teoretycznych i empirycznych. Przedmiotem dociekań i analiz uczyniłam problematykę reprezentowania, przechowywania i przypominania wiedzy o emocjach przez dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym (do końca okresu nauczania początkowego). Celem książki jest próba poznania, jaka jest jakość i dynamika rozwoju reprezentacji emocji u dzieci, co stanowi próbę zapełnienia luki w badaniach psychologicznych i pedagogicznych nad tym zagadnieniem. W niniejszym opracowaniu starałam się dokonać analizy procesów poznawczych tworzących reprezentację oraz wyróżnić poziomy tejże reprezentacji, z uwzględnieniem osiągnięć rozwojowych. Dążyłam do stworzenia nowego sposobu badania i analizowania poznawczej reprezentacji emocji. Poszukiwałam odpowiedzi na pytanie: co dzieci wiedzą o emocjach i jak wiedza ta zmienia się w ontogenezie? Dlatego też, między innymi, badane dzieci porównywałam z osobami dorosłymi. Niewątpliwie w ostatniej dekadzie XX wieku nastąpił intensywny rozwój teorii i badań nad emocjami. Formułowane są zarówno pytania 0 naturę emocji, jak również o związek emocji z procesami poznawczymi: spostrzeżeniami, uwagą, pamięcią, jak i językiem, motywacją poznawczą i uczeniem się jednostki. W badaniach nad emocjami zdecydowanie dominuje paradygmat kognitywny wyjaśniający naturę emocji z perspektywy udziału w ich powstawaniu procesów poznawczych. W pracy odwołałam się do modelu reprezentacji emocji skonstruowanego przez Maruszewskiego i Ścigałę (1998) w badaniach nad dorosłymi. W modelu tym reprezentacja emocji jest wielopoziomowa, każdy z poziomów wiąże się z innym rodzajem kodów. Przedmiotem moich badań była próba uchwycenia zmian rozwojowych w zakresie reprezentacji emocji, w obrębie tychże kodów. Każdy z kodów połączony jest ze sobą procesami rekodowania, dlatego leż bezpośrednim przedmiotem badań był rozwój tych procesów. W kodach reprezentacji są aktywizowane, rejestrowane lub generowane informacje na temat wyrazów mimicznych i pantomimicznych, pobudzenia fizjologicznego, aktywizacji sieci poznawczo-skojarzeniowej i pojęciowej dotyczącej różnorodnych zjawisk emocjonalnych. W rozdziale pierwszym omówiłam ważniejsze koncepcje psychologicznych badań nad emocjami. Przedstawiłam przede wszystkim koncepcje wywodzące się z kręgu psychologii poznawczej, starając się jednocześnie wskazać źródła poznawczej reprezentacji emocji. Są to te koncepcje, które przypisują główną rolę w aktualizowaniu emocji procesom tzw. oceny poznawczej (Lazarus 1991, Izard 1991, 1992 i in.). W rozdziale drugim określiłam strukturę i kierunki rozwoju reprezentacji oraz czynniki warunkujące przechodzenie od podstawowej reprezentacji do coraz wyższych jej poziomów. W rozdziale tym omówiłam również procesualny charakter przetwarzania informacji o emocjach i mechanizmy tworzenia wiedzy na ich temat. Założenia i hipotezy badawcze oraz przebieg eksperymentu przedstawiłam w rozdziale trzecim, zaś analizę wyników badań w rozdziale czwartym. Osobami badanymi były dziewczynki w wieku przedszkolnym oraz studentki. Badanie reprezentacji emocji na różnych poziomach i okresach rozwojowych ma niewątpliwie walory poznawcze, prowadzi bowiem do powstania nowej wiedzy. Istotne są również korzyści praktyczne; wnioski z badań mogą zostać wykorzystane w pracy przede wszystkim przez pedagogów i psychologów, jak również terapeutów i rodziców. Implikacje pedagogiczne wynikające z przeprowadzonych analiz przedstawiłam w rozdziale piątym. Tutaj też wiele uwagi poświęciłam omówieniu technik służących projektowaniu sytuacji edukacyjnych, mających na celu rozpoznawanie emocji przez dzieci u siebie i innych, jak również adekwatne ich nazywanie i coraz szersze pojmowanie. Omówiłam też zagadnienia poświęcone rozwijaniu komunikacji emocjonalnej. Sądzę, że istotną rolę w tejże komunikacji odgrywa uświadomienie sobie ważności okazywanych uczuć w inicjowaniu i podtrzymywaniu kontaktów społecznych. Opracowanie zamyka podsumowanie będące syntezą interpretacji wyników badań i wynikających z nich przesłanek dla praktyki pedagogicznej, z uwzględnieniem aspektu poznawczego, lingwistycznego, komunikacyjnego i terapeutycznego. Sądzę, że niniejsza publikacja przyczyni się do lepszego określenia elementów poznawczych tworzących reprezentację emocji u dzieci. Wiedza o tym, jak dzieci interpretują swoje przeżycia emocjonalne, w jaki sposób wpisują je we własne doświadczenia oraz jak wykorzystują w poznawaniu świata, jest nadal nie rozpoznana.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1870
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image