Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Oleńska-Pawlak, Teresa
Wyczesany, Janina
Majewicz, Piotr
Wójcik, Anna
Klaczak, Marzena
Prożych, Anna
Sitarczyk, Maja
Redaktor:
Klaczak, Marzena
Majewicz, Piotr
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-401-0
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Rewalidacja indywidualna stanowi niezwykle istotny element współczesnej
praktyki psychopedagogicznej w zakresie pomocy dziecku o specjalnych
potrzebach edukacyjnych. Jej wyjątkowa rola wiąże się przede wszystkim
z tym, że obejmuje się nią dzieci o szczególnych, często bardzo specyficznych
trudnościach w rozwoju i codziennym funkcjonowaniu. To zaś implikuje
konieczność przeprowadzenia wieloaspektowej diagnozy i na jej podstawie
określenia potrzeb dziecka, jego możliwości i barier rozwojowych,
kierunków działania, a także metod pracy, które powinny uwzględniać nie
tylko wąsko rozumiany aspekt edukacyjny, ale także aspekt szeroki - terapeutyczny.
Głównie tym zagadnieniom poświęcona jest niniejsza publikacja.
Zawarte w niej treści mają charakter przede wszystkim praktyczny, co
jest odpowiedzią na zgłaszane przez czynnych zawodowo nauczycieli problemy
z uzyskaniem wskazówek, zaleceń i propozycji rozwiązań metodycznych
w omawianym zakresie. Jednym słowem, opracowanie przeznaczone
jest głównie dla nauczycieli, ale również psychologów-praktyków oraz studentów
pedagogiki przygotowujących się do pracy z osobami o specjalnych
potrzebach edukacyjnych. Może być również źródłem informacji dla rodziców
dzieci niepełnosprawnych, którzy zechcą czynnie współpracować z terapeutą
w procesie rewalidacji.
Książka składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy zawiera informacje
na temat psychopedagogicznej diagnozy dziecka o specjalnych potrzebach
edukacyjnych. Proces diagnozy został tu przedstawiony w aspekcie jego
struktury, postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz opracowania
charakterystyki indywidualnego przypadku. Omówiono rolę i zadania zespołu
diagnozującego, w tym problem rozdzielenia czynności diagnostycznych
między psychologa, pedagoga specjalnego i pedagoga szkolnego. Podkreślony
został także dynamiczny charakter diagnozy i wynikające stąd trudności
w określeniu jedynego poprawnego jej wzorca.
Kolejne dwa rozdziały dotyczą wskazówek do pracy rewalidacyjnej
z dzieckiem z globalnym i parcjalnym deficytem rozwojowym w sferze poznawczej.
W rozdziale II przedstawiona została charakterystyka psychoruchowego
rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Należy zaznaczyć,
że przedstawione strategie postępowania mogą być stosowane zarówno w pracy z dzieckiem, jak i uczniem dorosłym.
Podobnie w rozdziale
III omówiono zalecenia i praktyczne rozwiązania metodyczne na poziomie
edukacji wczesnoszkolnej, ale także takie, które dotyczą uczniów starszych.
Ogólnie rzecz biorąc, treści zawarte w tym rozdziale koncentrują się wokół
diagnozy i terapii specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Poza diagnozą
psychopedagogiczną przedstawiono 3-etapową strukturę postępowania
terapeutycznego z wykorzystaniem przykładowych metod, a także strukturę
jednostki metodycznej. Należy zaznaczyć, że specyficzne trudności w uczeniu
się współwystępują niekiedy z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej
- ADHD. O zespole i postępowaniu metodycznym z dzieckiem z ADHD
traktuje rozdział IV. Przedstawiono w nim kryteria diagnostyczne wspomnianego
zespołu, zasady pracy z uczniem, a przede wszystkim zaprezentowano
zestaw ćwiczeń obniżających napięcie, usprawniających koncentrację uwagi
oraz służących przeformowaniu agresji dziecka.
Dwa następne rozdziały poświęcone zostały zagadnieniom rewalidacji
indywidualnej dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną. W rozdziale V
zaprezentowany został proces postępowania diagnostycznego oraz rewalidacji
indywidualnej dziecka z wadą słuchu. Przedstawiono diagnozę medyczną
i psychopedagogiczną z podkreśleniem znaczenia rozpoznania
środowiska rodzinnego. Omówiono strukturę zajęć rewalidacyjnych oraz
metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu, koncentrując się na metodzie
werbo-tonalnej. Z kolei rozdział VI prezentuje problemy postępowania terapeutycznego
z dzieckiem z dysfunkcją wzroku. Wiele miejsca poświęcono
wczesnej interwencji, na którą składa się wczesne wykrywanie, kompleksowa
diagnoza oraz realizacja programu usprawniania, terapii dziecka oraz
wspomagania rodziny. Zaprezentowane zostały również zagadnienia projektowania
programu terapeutycznego oraz optymalny model współpracy
z rodzicami dziecka z wadą wzroku.