dc.contributor.advisor | Gajewska, Elżbieta | pl_PL |
dc.contributor.author | Sendur, Agnieszka Małgorzata | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-09-02T11:18:56Z | |
dc.date.available | 2017-09-02T11:18:56Z | |
dc.date.issued | 2017-09-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1923 | |
dc.description | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Gajewskiej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Tematem pracy jest testowanie i certyfikacja umiejętności w nauczaniu języków specjalistycznych. Dysertacja próbuje
także wyjść naprzeciw brakom na rynku edukacyjnym w zakresie certyfikacji językowej w zawodzie policjanta.
W wyniku postawionych celów badawczych, jakimi są pytania czy egzaminy z języka ogólnego oraz z języków
specjalistycznych rządzą się tymi sami zasadami co do wyznaczania celów, technik oraz kryteriów oceny, oraz czy
celowy jest egzamin specjalistyczny dla funkcjonariuszy policji, przedsięwzięto szereg działań. Dokonano przeglądu
teorii dotyczącej testowania umiejętności językowych oraz oceniania w zakresie języków specjalistycznych.
Przeprowadzono analizę istniejących na rynku edukacyjnym certyfikatów znajomości języków obcych, w tym certyfikatów
poświadczających umiejętności językowe w zakresie języków specjalistycznych, dokonano analizy ich konstrukcji,
wykorzystanych w arkuszach zadań testowym oraz umiejętności sprawdzanych przez wybrane egzaminy. Wreszcie
przeprowadzono analizę potrzeb językowych polskich policjantów. Wyniki badań zawarte zostały w odpowiednich
częściach pracy, a na podstawie przeprowadzonych badań oraz zebranych informacji zaproponowano kierunki postępowania
przy tworzeniu egzaminu dla celów zawodowych o dowolnej specjalności oraz kształt egzaminu językowego dla
funkcjonariuszy policji. | pl_PL |
dc.description.abstract | This dissertation focuses on language testing and assessment, and especially testing languages for specific purposes
(LSP). It also attempts to bridge the gap in the educational market by providing the specifications for a language
test for the police force.
Two research questions were asked:
• Do the same principles concerning objectives, techniques and assessment criteria apply to general language
and LSP tests?
• Is there any justification for the development of an LSP exam for the police force?
To try and answer these questions a study of the theoretical aspects of testing was undertaken and a detailed
inspection of language certificates - both General English and ESP - available on the Polish market was carried out.
Their structure was examined; test tasks and the specific skills tested were scrutinised. Subsequently, an analysis
of LSP tests in a historical perspective was conducted, followed by a survey of Polish police officers’ language
needs. The results of the research are presented in the pertinent chapters of the thesis, along with the directions
for the construction of any LSP examination (regardless of the language or specific purpose), as well as a proposal
of the format of a language exam for police officers. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | certyfikaty językowe | pl_PL |
dc.subject | język specjalistyczny | pl_PL |
dc.subject | testowanie | pl_PL |
dc.subject | policja | pl_PL |
dc.subject | analiza potrzeb | pl_PL |
dc.subject | language certificates | en_EN |
dc.subject | specific purposes | en_EN |
dc.subject | testing | en_EN |
dc.subject | police | en_EN |
dc.subject | needs analysis | en_EN |
dc.title | Certyfikacja znajomości języków obcych dla potrzeb zawodowych - od teorii do praktyki | pl_PL |
dc.title.alternative | Specific purpose language certification - from theory to practice | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |