Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorStawiński, Wiesławpl_PL
dc.contributor.authorSternicka, Annapl_PL
dc.date.accessioned2017-10-05T16:14:39Z
dc.date.available2017-10-05T16:14:39Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2018
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzna-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem Prof. zw. dr hab. Wiesława Stawińskiego.pl_PL
dc.description.abstractGłównym celem pracy jest poznanie sposobów kształtowania pojęć z genetyki. W części teoretycznej dokonano analizy programów nauczania biologii, poglądów odnośnie metod nauczania genetyki, literatury dotyczącej pojęć. Skonstruowano strukturę pojęć z genetyki. Obserwacje lekcji wykazały, że w większości przypadków jest to niepełna indukcja. Poprzez badania ankietowe nauczycieli i uczniów określono stopień trudności dla poszczególnych zagadnień z genetyki i odpowiadających im pojęć. Skala Likerta posłużyła do dwukrotnego badania postaw uczniów wobec genetyki, które wykazały tendencję spadkową. Za pomocą testu dokonano oceny wiedzy uczniów z genetyki, średni wynik dla wersji A i B wynosi odpowiednio 50% i 51%. Wzorem R-Pearsona obliczono współczynniki korelacji dla zmiennych: motywacji wstępnej, końcowej i wyniku testu. Badania wykazały brak zależności między motywacją uczniów (postawą) a ich wiedzą z genetyki.pl_PL
dc.description.abstractThe main aim of the dissertation is to find out the ways in which concepts in genetics are formed. The theoretical part is devoted to the analysis of biology teaching syllabuses, views concerning the teaching methods of genetics, and also the literature on concepts. Lesson observations have shown that in the majority of cases it is an incomplete induction. By means of questionnaire research the difficulty level for particular issues in genetics and for the corresponding concepts has been measured. The Likert's scale has formed the basis for two examinations of students' attitudes towards genetics. This has shown a falling tendency. By means of a test students' knowledge of genetics has been examined. The results for version A and B are 50% and 51% respectively. The coefficient of correlation between the variables: initial motivation, final motivation and test results has been measured by Pearsons R-formula. The research has shown no relation between the students' motivation (attitude), and their knowledge in genetics.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectpojęciapl_PL
dc.subjectgenetykapl_PL
dc.subjectmotywacjapl_PL
dc.subjectpostawapl_PL
dc.subjectprogram nauczaniapl_PL
dc.subjectconceptsen_EN
dc.subjectgeneticsen_EN
dc.subjectmotivationen_EN
dc.subjectattitudeen_EN
dc.subjectsyllabus teachingen_EN
dc.titleProces kształtowania pojęć z genetyki i jego uwarunkowaniapl_PL
dc.title.alternativeThe process of developing concepts in genetics and its conditionsen_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord