dc.contributor.advisor | Stawiński, Wiesław | pl_PL |
dc.contributor.author | Sternicka, Anna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-10-05T16:14:39Z | |
dc.date.available | 2017-10-05T16:14:39Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2018 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzna-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem Prof. zw. dr hab. Wiesława Stawińskiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Głównym celem pracy jest poznanie sposobów kształtowania pojęć z genetyki. W części teoretycznej dokonano analizy
programów nauczania biologii, poglądów odnośnie metod nauczania genetyki, literatury dotyczącej pojęć.
Skonstruowano strukturę pojęć z genetyki. Obserwacje lekcji wykazały, że w większości przypadków jest to niepełna
indukcja. Poprzez badania ankietowe nauczycieli i uczniów określono stopień trudności dla poszczególnych zagadnień
z genetyki i odpowiadających im pojęć. Skala Likerta posłużyła do dwukrotnego badania postaw uczniów wobec
genetyki, które wykazały tendencję spadkową.
Za pomocą testu dokonano oceny wiedzy uczniów z genetyki, średni wynik dla wersji A i B wynosi odpowiednio 50% i
51%.
Wzorem R-Pearsona obliczono współczynniki korelacji dla zmiennych: motywacji wstępnej, końcowej i wyniku testu.
Badania wykazały brak zależności między motywacją uczniów (postawą) a ich wiedzą z genetyki. | pl_PL |
dc.description.abstract | The main aim of the dissertation is to find out the ways in which concepts in genetics are formed. The theoretical
part is devoted to the analysis of biology teaching syllabuses, views concerning the teaching methods of genetics,
and also the literature on concepts. Lesson observations have shown that in the majority of cases it is an
incomplete induction. By means of questionnaire research the difficulty level for particular issues in genetics
and for the corresponding concepts has been measured. The Likert's scale has formed the basis for two examinations
of students' attitudes towards genetics.
This has shown a falling tendency. By means of a test students' knowledge of genetics has been examined. The
results for version A and B are 50% and 51% respectively. The coefficient of correlation between the variables:
initial motivation, final motivation and test results has been measured by Pearsons R-formula. The research has
shown no relation between the students' motivation (attitude), and their knowledge in genetics. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | pojęcia | pl_PL |
dc.subject | genetyka | pl_PL |
dc.subject | motywacja | pl_PL |
dc.subject | postawa | pl_PL |
dc.subject | program nauczania | pl_PL |
dc.subject | concepts | en_EN |
dc.subject | genetics | en_EN |
dc.subject | motivation | en_EN |
dc.subject | attitude | en_EN |
dc.subject | syllabus teaching | en_EN |
dc.title | Proces kształtowania pojęć z genetyki i jego uwarunkowania | pl_PL |
dc.title.alternative | The process of developing concepts in genetics and its conditions | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |