dc.contributor.advisor | Piskorz, Sławomir | pl_PL |
dc.contributor.author | Skwarcan, Mariola | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-10-11T09:42:47Z | |
dc.date.available | 2017-10-11T09:42:47Z | |
dc.date.issued | 1996 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2051 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzna-Biologiczny. Instytut
Geografii - Zakład Dydaktyki Geografii. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Sławomira Piskorza. | pl_PL |
dc.description.abstract | Przeprowadzone badania nad zastosowaniem wybranych modeli statystyczno-matematycznych miały na celu wykazanie, czy
w dobie powszechnego wkraczania komputerów do szkół nie powstała szansa wdrożenia podejścia statystycznego do
geografii jako przedmiotu nauczania. Ponadto czy cele kształcenia realizowane za pomocą modeli przyczynia się do
zwiększenia wiedzy i umiejętności uczniów oraz, czy są istotne dydaktycznie. Przedmiotem badań uczyniono treści
kształcenia wybrane z geografii spłeczno-gospodarczej popularyzowane za pomocą modeli /Reillego, Conversa,
E.Lovgrena i koncentracji M.Lorenza, regresji i symulacji rozwoju miasta Monte Carlo/ i komputera. W badaniach
zastosowano głównie metodę sondażu pedagogicznego i ankiety. Uzyskane wyniki badań empirycznych wskazują, iż
stosowanie modeli w nauczaniu-uczeniu się geografii w szkole średniej sprzyja zapamiętaniu wiadomości /kat. A/ i
ich rozumieniu /kat. B/, natomiast w mniejszym stopniu służy zdobywaniu umiejętności złożonych przez uczniów.
Okazało się również, że popularyzacja treści geograficznych z wykorzystaniem modeli mimo zastosowania komputerów
jest czasochłonna. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka geografii | pl_PL |
dc.subject | modele statystyczno-matematyczne | pl_PL |
dc.subject | komputer | pl_PL |
dc.subject | osiągnięcia uczniów w zakresie zapamiętania wiadomości i ich rozumienia | pl_PL |
dc.subject | stosowania wiedzy w sytuacji typowej i problemowej | pl_PL |
dc.title | Wykorzystanie wybranych modeli statystyczno-matematycznych w procesie nauczania - uczenia się geografii | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |