Show simple item record

dc.contributor.advisorBorowik-Pieniek, Grażynapl_PL
dc.contributor.authorKuźniar, Elżbietapl_PL
dc.date.accessioned2017-10-20T10:41:41Z
dc.date.available2017-10-20T10:41:41Z
dc.date.issued2017-10-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2065
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: prof. Grażyna Borowik-Pieniek.pl_PL
dc.description.abstract"Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię. A ziemia była niekształtowana i próżna i ciemność była nad przepaścią, a Duch Boży unaszał się nad wodami. I rzekł Bóg: Niech będzie światłość; i stała się światłość. I widział Bóg światłość, że była dobra; i uczynił Bóg rozdział między światłością i między ciemnością. I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą;”. Powyższy biblijny cytat od wielu lat jest dla mnie wspaniałą inspiracją, dał możliwość artystycznych poszukiwań i zachęcił do otwarcia się na nowe płaszczyzny interpretacji. Stąd moim zamiarem było przeanalizowanie założenia, iż światłość i ciemność, będąc kodyfikacją otaczającej rzeczywistości inspirowaną biblijną koncepcją stworzenia, stanowią esencjonalną wartość mojego malarskiego alfabetu. Opis tej pierwotnej kreacji w Księdze Genesis zainicjował poszukiwanie i stawianie pytań o ontyczny sens naszego istnienia. W biblijnym prapoczątku odnalazłam źródło inspiracji do pracy artystycznej. Intryguje mnie opis tego pierwotnego mistycznego wydarzenia, w sposób jaki egzemplifikuje współistnienie rzeczywistości materialnej i duchowej. Szczególnie interesowała mnie interpretacja kolorystyczna i symboliczna zaistniałego połączenia (światła i ciemności). Przeanalizowałam i zbadałam symbolikę kolorystyczną tych wartości, a także starałam się przełożyć ją na formę artystyczną. Człowiek od początku swojego istnienia dąży do oswojenia otaczającej rzeczywistości poprzez kształtowanie pojęć, nazywanie poszczególnych jej elementów, tworząc swoisty symboliczny język, język znaczeń i kontekstów – kod kulturowy. Istotnym dla mnie obszarem poznania świata jest Genesis, zwłaszcza sam proces stworzenia jako ekspresji pierwotnej siły kreacji, siły powstawania i wynikania, prowokującej do wielokierunkowych rozważań i interpretacji. Kluczowymi zagadnieniami, oprócz pierwotnej kreacji i towarzyszących jej zjawisk, są zagadnienia oswajania otaczającej rzeczywistości, nazywania i opisywania jej poszczególnych elementów, kształtowania. Przedmiotem rozważań były dwie najważniejsze dla mnie kategorie: kolor i kształt, dzięki którym chciałam ukazać integralność opisu prapoczątku z kodyfikacją otaczającej rzeczywistości przyjętą w ciągu wieków.pl_PL
dc.description.abstract"At the beginning, God created the heavens and the Earth. And the Earth was unshapely and vain and darkness was over the precipice, and the spirit of God was brooding over the waters. And God said: Let there be light; and it became light. And God saw the light that it was good; and God made separation between light and darkness. And God called the light day, and the darkness he called night;". The above biblical quote for many years is for me a great inspiration, gave it the ability to artistic explorations and encouraged to open up to new levels. Hence my intention was to analyze that light and darkness, as a codification of surrounding reality inspired by the biblical concept of creation, are the essential value of my painting. Description of this original creation in the book of Genesis has initiated a search and question about ontology the sense of our existence. In the biblical account be implanted with a source of inspiration I have found to work. I am intrigued by the description of this original mystical events, in a way which makes example coexistence of material reality and the spiritual. Particularly interested in the interpretation of color and symbolic occurring (light and dark). I have dealt with and examined the symbolism of the color values, and I tried to translate it to the art form. From the beginning of its existence, man seeks to tame the surrounding reality through concepts, naming each of its components, creating a kind of symbolic language, language, meanings and contexts-cultural code. An important area for me knowing the world is Genesis, especially the very process of creation as the expression of the original creative forces, force generation and as result , inflammatory to multidisciplinary discussion and interpretation. The key issues, in addition to original creations and accompanying phenomena, are issues of Taming the surrounding reality, naming and describing its individual elements. Contemplated were the two most important for me categories: color and shape, which I wanted to show the integrity of the description be implanted with the codification of surrounding reality established over the centuries.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectkolorpl_PL
dc.subjectkształtpl_PL
dc.subjectkodyfikacjapl_PL
dc.subjectświatłość i ciemnośćpl_PL
dc.subjectakwarelepl_PL
dc.subjectstworzeniepl_PL
dc.subjectcolouren_EN
dc.subjectshapeen_EN
dc.subjectdarkness and lightnessen_EN
dc.subjectdepictingen_EN
dc.subjectwatercoloursen_EN
dc.subjectgenesisen_EN
dc.titleAkwarele – kolor i kształt. Mój malarski alfabetpl_PL
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record