Idea „nowego człowieka” w praktyce szkolnictwa żydowskiego w Polsce w latach 1957–1968
View/ Open
Author:
Młynarczyk, Wiesława
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Bielański, Stefan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
szkolnictwo żydowskie„nowy człowiek”
polityka narodowościowa
Jewish schooling/education
the “new man”
ethnic policy
Date: 2017-12-14
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Politologii. Instytut Politologii. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Stefana Bielańskiego, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego.Abstract
Celem niniejszej dysertacji jest zaprezentowanie założeń i celów ideologicznych, które próbowano realizować w
szkolnictwie żydowskim w Polsce w latach 1957–1968 w kontekście polityki narodowościowej i w konsekwencji –
oświatowej. Tematem dysertacji i jednocześnie podstawowym pytaniem badawczym jest próba odpowiedzi na pytanie: Czy
powojenne szkolnictwo żydowskie po 1956 r. ukształtowało „nowego człowieka żydowskiego”? Zagadnienie to zostało
poddane analizie w trzech podstawowych aspektach: (1) historii społeczności żydowskiej po II wojnie światowej,
szczególnie po roku 1956, (2) polityki narodowościowej państwa po 1956 r. z uwzględnieniem okresu wcześniejszego,
tzn. lat 1945–1956, oraz – jako jej konsekwencja – (3) polityki oświatowej państwa wobec szkolnictwa dla mniejszości
narodowych
W rozprawie starano się pokazać również wpływ, jaki na kształtowanie wizerunku szkolnictwa żydowskiego wywarło
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce (TSKŻ) – ówczesna instytucjonalna reprezentacja społeczności
żydowskiej. Przedstawiono ponadto aspekt ideologiczny szkolnictwa żydowskiego w kontekście repatriacji, emigracji i
procesów asymilacyjnych powojennej społeczności Żydów polskich, szczególnie w latach 1956–1968. Rozprawa jest więc
także próbą oceny, w jakim stopniu udało się zrealizować koncepcję edukacyjną szkolnictwa żydowskiego służącą
zachowaniu tożsamości żydowskiej w Polsce.
Dysertacja składa się z wstępu, czterech rozdziałów, zakończenia, wykazu skrótów, bibliografii, aneksów (
dokumentów i wywiadów z byłymi uczniami szkół). The aim of the following dissertation is presenting the ideological assumptions and objectives which were tried to
be implemented in Jewish schooling in Poland in 1957–1968 in the context of the ethnic and, as a result, also
educational politics. Therefore, both the subject and the main research question is finding an answer to the
question: Did the post-war Jewish education system after 1956 manage to shape a “new Jewish man”?
This issue has been analysed in terms of three different aspects: (1) the history of the post-war Jewish society,
especially after 1956, (2) the country’s ethnic policy after 1956, including also the earlier period: 1945–1956
and, as a consequence, (3) the country’s educational politics towards national minorities. The thesis also attempts
to present the influence on shaping the image of the Jewish education system by the Jewish Social and Cultural
Association in Poland (Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, TSKŻ) – at that time the institutional
representation of the Jewish society. Furthermore, the thesis includes ideological aspect of the Jewish education
system in the context of repatriation, emigration and assimilation process of the post-war Polish Jewish community,
especially in 1956–1968.Therefore, this dissertation makes the attempt to assess to what extent the concept of the
Jewish education system as a way of preserving the Jewish identity in Poland was accomplished. The dissertation
consists of an introduction, four chapters, conclusion, list of abbreviations, bibliography and appendix (documents
and interviews with the former students).