• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

List, nowela, opowiadanie : analizy i interpretacje [Wydanie nowe poszerzone]

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 318 (wydanie nowe poszerzone) (8.352MB)
Autor:
Łubieniewska, Ewa
Nowacka, Teresa
Budrewicz, Tadeusz
Płonka-Zeller, Izabela
Szczęsna, Bożena
Zeller, Izabela
Bursztyńska, Halina
Stachura, Renata
Gajda, Kazimierz
Waligóra, Jerzy
Nawrot, Beata
Aleksandrowicz, Antoni
Munk, Barbara
Śniatkowski, Sławomir
Rittel, Teodozja
Sienko, Maria
Redaktor:
Budrewicz, Tadeusz
Bursztyńska, Halina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-129-1
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
listy
nowele
opowiadania
Data: 2001
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wydanie nowe poszerzone
Streszczenie
Eliza Orzeszkowa przyrównała nowelę do „błyskawicy, która przelotnie, lecz świetnie oświetla jeden kątek świata lub na nim jeden przedmiot”. Współcześni teoretycy gatunku tę wypowiedź traktują bardzo serio, widząc w noweli taki sposób rozpoznawania świata, który z drobiazgów i detali codzienności prowadzi do nagłego ujawnienia jakiejś ważnej prawdy. W tym duchu są też utrzymane sposoby interpretowania krótkich form epickich pomieszczone w tym tomie: skupiają się nieraz na jednym elemencie utworu, by poprzez uważną analizę dochodzić do sensów, które przed wieloma czytelnikami były dotąd ukryte. Niniejszy tom zawiera też interpretację listu. Epistolografia zasadniczo nie spełnia kryteriów literackości, niemniej w niektórych epokach (jak w romantyzmie) wypowiedź listowna wchłania cechy dominującego prądu literackiego. Potraktowanie listu jako gatunku wypowiedzi niezbyt odległej od poetyki krótkich form epickich wydaje się więc uzasadnione. Nie pierwszy to w polskim literaturoznawstwie zbiór różnych interpretacji nowel i opowiadań, a pewnie i nie ostatni. Pierwszy bodaj za to, który tak wyraźnie dąży do ujęć interdyscyplinarnych - historii i teorii literatury, dydaktyki literatury oraz lingwistyki. Obok celu poznawczego taka kompozycja tomu spełnia też funkcje poglądowe jako demonstracja różnych metod badawczych. Książka może więc być wykorzystywana przez różne grupy czytelników: nauczycieli-polonistów, studentów, a także licealistów i każdego miłośnika literatury. Z myślą o szerokim kręgu odbiorców zamieszczone tu artykuły, respektując intelektualne rygory postępowania badawczego, zostały napisane językiem jak najprzystępniejszym. Jakkolwiek interpretuje się tu teksty wielu autorów, powstałe w różnym czasie i reprezentujące różne prądy estetyczne, wszystkie artykuły scala wpisana w te utwory problematyka aksjologiczna. Większość interpretacji dotyczy utworów z epoki pozytywizmu - nic tylko dlatego, że był to „złoty wiek” nowelistyki polskiej. W zainteresowaniu, jakie wśród autorów budzi zwłaszcza Orzeszkowa, dotąd bardziej ceniona jako powieściopisarka, widać chyba i jakiś znak czasu. Może właśnie te utwory kryją takie prawdy i wartości, których poszukuje się dzisiaj? Szybkie wyczerpanie się pierwszego wydania oraz opinie czytelników przekonały redaktorów tomu do celowości przygotowania nowej, uzupełnionej edycji. W doborze analizowanych utworów kierowano się opiniami polonistów szkolnych - to głównie dla ich potrzeb przygotowano tę publikację.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2153
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image