• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nauczyciel w bibliotece pedagogicznej - klient wyróżniony

Thumbnail
View/Open
Nauczyciel w bibliotece pedagogicznej... (953.0Kb)
Author:
Iwasiów, Sławomir
Fluda-Krokos, Agnieszka
Czacharowska, Sylwia
Arkabus, Agata
Płusa, Anna
Knapik, Paulina
Jednaka, Wioleta
Wojnarowska, Małgorzata
Kwiecień, Sabina
Bartnicka, Agnieszka
Ippoldt, Lidia
Betkowska, Jolanta
Janik, Beata
Kawoń-Noga, Dagmara
Marciniak, Marianna
Kołodziej, Małgorzata
Mieczkowska, Elżbieta
Walska, Anna
Miśkiewicz, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Fluda-Krokos, Agnieszka
Janik, Beata
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-993-5
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
nauczyciele
dokształcanie
biblioteki
Date: 2016
Metadata
Show full item record
Description:
Publikacja powstała w wyniku współpracy Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. H. Kołłątaja w Krakowie i Instytutu Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Abstract
Celem bibliotek pedagogicznych tworzonych w latach 20. XX w. było wspieranie pracy nauczycieli i szkoły. Zadania te biblioteki prowadziły w czasach kolejnych reform oświatowych, zmieniania podstaw programowych i reorganizacji systemu szkolnictwa. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z 28 lutego 2013 r. o zasadach działania bibliotek pedagogicznych podkreśla te szczególne wytyczne związane ze wspomaganiem szkół i bibliotek szkolnych w realizacji ich zadań (Dz.U. 2013 poz. 369). Biblioteki pedagogiczne zatem od 2013 r. stopniowo modyfikowały i wdrażały nowe działania w zakresie procesowego wspomagania pracy szkół oraz organizowania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, które stały się dla nich obowiązkowe od 1 stycznia 2016 r. Wynikiem tej działalności są nie tylko nowe formy współpracy z nauczycielami i szkołami, doświadczenia pracowników bibliotek pedagogicznych w zakresie wspomagania i powiększający się bank dobrych praktyk, ale też istotne przemyślenia dotyczące pracy biblioteki jako całości w nowych warunkach i konieczności poszerzania kompetencji zawodowych nauczycieli bibliotekarzy tam pracujących. Kolejny tom, trzeci już w serii Forum Bibliotek Pedagogicznych, jest poświęcony wspieraniu pracy nauczycieli – szczególnego i wyróżnionego klienta bibliotek pedagogicznych. Zawarte w nim artykuły odzwierciedlają sukcesy i trudności w realizowaniu zadań bibliotek. Zbiór otwierają rozważania teoretyczne. W tekście Sławomira Iwasiowa, Książka wśród ludzi. Znaczenie kultury w pedagogice społecznej Heleny Radlińskiej, przedstawiona została sylwetka i dorobek naukowy wybitnej badaczki, w szczególności jej koncepcja pedagogiki społecznej oparta m.in. na książce. Artykuł Agnieszki Fludy-Krokos, Ewolucja pojęcia nauczyciel – klient bibliotek pedagogicznych w świetle aktów prawnych, pokazuje zmiany w rozumieniu zadań bibliotek pedagogicznych, które zawsze oscylowały wokół wspierania pracy nauczycieli i placówek oświatowych. Podobnie w szkicu Sylwii Czacharowskiej, Biblioteki pedagogiczne dla nauczycieli – dynamika przemian, omówione zostały zmiany zadań bibliotek pedagogicznych od chwili ich powołania do czasów współczesnych. Autorka zwraca szczególną uwagę na brak stabilności w pracy niektórych placówek, a zwłaszcza ich filii, utrudniający planowanie i wdrażanie działań przewidzianych w Rozporządzeniu z 2013 r. W kolejnych artykułach autorzy przedstawili wybrane narzędzia i form wspierania nauczycieli: Agata Arkabus i Anna Płusa omówiły Działania serwisu E-pedagogiczna SBP na rzecz wspomagania szkół i bibliotek, Paulina Knapik w tekście Coaching w pracy bibliotekarza przybliżyła metodę coachingu i możliwości jej wykorzystania przez biblioteki w kontakcie z czytelnikami a Wioletta Jednaka konkretne programy wspierające zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i możliwości ich wykorzystania w pracy szkół i nauczycieli na przykładzie Prezi, Scribus i platformy Issuu. Specjalną grupę odbiorców bibliotek pedagogicznych zaprezentowała Małgorzata Wojnarowska w tekście Doradca metodyczny – klient szczególnie wyróżniony w bibliotece pedagogicznej. Pomostem łączącym rozważania teoretyczne i przykłady ogólnego wsparcia dla nauczycieli i nauczycieli bibliotekarzy z konkretnymi opisami przedstawiającymi działania poszczególnych bibliotek pedagogicznych jest tekst Sabiny Kwiecień Oczekiwania nauczycieli wobec bibliotek pedagogicznych. Autorka przedstawiła wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród nauczycieli województwa małopolskiego. Kolejne prace prezentują dokonania bibliotek pedagogicznych w zakresie realizacji działań na rzecz wspomagania szkół i nauczycieli. Są to artykuły: Agnieszki Bartnickiej i Lidii Ippoldt Środowisko oświatowe gminy Skawina i formy jego wspierania przez Bibliotekę Pedagogiczną, Jolanty Betkowskiej Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku – z „okrąglaka” nawet do najmniejszych szkół; Beaty Janik Wspomaganie szkół i placówek oświatowych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Dagmary Kawoń-Nogi Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu na rzecz szkoły, ucznia i nauczyciela. Charakterystyka wybranych inicjatyw edukacyjno-kulturowych; Marianny Marciniak i Małgorzaty Kołodziej Książnica Pedagogiczna im. Alfonsa Parczewskiego w Kaliszu placówką wspierającą pracę szkół i nauczycieli, Elżbiety Mieczkowskiej Trudne nowego początki. Pierwsze kroki w realizacji zadań z zakresu wspomagania szkół i doskonalenia nauczycieli na przykładzie Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Elblągu oraz Anny Walskiej Wykorzystanie terapeutycznych wartości literatury w pracy nauczyciela z dziećmi i młodzieżą – przykład Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie. Publikację kończą dwa komunikaty: w pierwszym pt. Wspieranie uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych Agnieszka Miśkiewicz przedstawiła w skrócie działania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie w zakresie TIK, w drugim Sprawozdanie z pracy sieci współpracy i samokształcenia pracowników bibliotek pedagogicznych przygotowujących się do nowych zadań na rzecz wspomagania szkół Elżbieta Mieczkowska zrelacjonowała dokonania ogólnopolskiej sieci działającej w roku szkolnym 2014/2015. Oddajemy do rąk Czytelników kolejny tom tekstów traktujących o teorii i praktyce w bibliotece pedagogicznej, placówce od blisko stu lat wspierającej nauczycieli, nieustannie bogacącej swą ofertę dla czytelników, a także doskonalącej formy kształtowania nie tylko przyszłych pedagogów.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2295
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image