Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIwasiów, Sławomirpl_PL
dc.contributor.authorFluda-Krokos, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorCzacharowska, Sylwiapl_PL
dc.contributor.authorArkabus, Agatapl_PL
dc.contributor.authorPłusa, Annapl_PL
dc.contributor.authorKnapik, Paulinapl_PL
dc.contributor.authorJednaka, Wioletapl_PL
dc.contributor.authorWojnarowska, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorKwiecień, Sabinapl_PL
dc.contributor.authorBartnicka, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorIppoldt, Lidiapl_PL
dc.contributor.authorBetkowska, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorJanik, Beatapl_PL
dc.contributor.authorKawoń-Noga, Dagmarapl_PL
dc.contributor.authorMarciniak, Mariannapl_PL
dc.contributor.authorKołodziej, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorMieczkowska, Elżbietapl_PL
dc.contributor.authorWalska, Annapl_PL
dc.contributor.authorMiśkiewicz, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.editorFluda-Krokos, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.editorJanik, Beatapl_PL
dc.date.accessioned2018-01-20T10:13:28Z
dc.date.available2018-01-20T10:13:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-83-7271-993-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2295
dc.descriptionPublikacja powstała w wyniku współpracy Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. H. Kołłątaja w Krakowie i Instytutu Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.pl_PL
dc.description.abstractCelem bibliotek pedagogicznych tworzonych w latach 20. XX w. było wspieranie pracy nauczycieli i szkoły. Zadania te biblioteki prowadziły w czasach kolejnych reform oświatowych, zmieniania podstaw programowych i reorganizacji systemu szkolnictwa. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z 28 lutego 2013 r. o zasadach działania bibliotek pedagogicznych podkreśla te szczególne wytyczne związane ze wspomaganiem szkół i bibliotek szkolnych w realizacji ich zadań (Dz.U. 2013 poz. 369). Biblioteki pedagogiczne zatem od 2013 r. stopniowo modyfikowały i wdrażały nowe działania w zakresie procesowego wspomagania pracy szkół oraz organizowania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, które stały się dla nich obowiązkowe od 1 stycznia 2016 r. Wynikiem tej działalności są nie tylko nowe formy współpracy z nauczycielami i szkołami, doświadczenia pracowników bibliotek pedagogicznych w zakresie wspomagania i powiększający się bank dobrych praktyk, ale też istotne przemyślenia dotyczące pracy biblioteki jako całości w nowych warunkach i konieczności poszerzania kompetencji zawodowych nauczycieli bibliotekarzy tam pracujących. Kolejny tom, trzeci już w serii Forum Bibliotek Pedagogicznych, jest poświęcony wspieraniu pracy nauczycieli – szczególnego i wyróżnionego klienta bibliotek pedagogicznych. Zawarte w nim artykuły odzwierciedlają sukcesy i trudności w realizowaniu zadań bibliotek. Zbiór otwierają rozważania teoretyczne. W tekście Sławomira Iwasiowa, Książka wśród ludzi. Znaczenie kultury w pedagogice społecznej Heleny Radlińskiej, przedstawiona została sylwetka i dorobek naukowy wybitnej badaczki, w szczególności jej koncepcja pedagogiki społecznej oparta m.in. na książce. Artykuł Agnieszki Fludy-Krokos, Ewolucja pojęcia nauczyciel – klient bibliotek pedagogicznych w świetle aktów prawnych, pokazuje zmiany w rozumieniu zadań bibliotek pedagogicznych, które zawsze oscylowały wokół wspierania pracy nauczycieli i placówek oświatowych. Podobnie w szkicu Sylwii Czacharowskiej, Biblioteki pedagogiczne dla nauczycieli – dynamika przemian, omówione zostały zmiany zadań bibliotek pedagogicznych od chwili ich powołania do czasów współczesnych. Autorka zwraca szczególną uwagę na brak stabilności w pracy niektórych placówek, a zwłaszcza ich filii, utrudniający planowanie i wdrażanie działań przewidzianych w Rozporządzeniu z 2013 r. W kolejnych artykułach autorzy przedstawili wybrane narzędzia i form wspierania nauczycieli: Agata Arkabus i Anna Płusa omówiły Działania serwisu E-pedagogiczna SBP na rzecz wspomagania szkół i bibliotek, Paulina Knapik w tekście Coaching w pracy bibliotekarza przybliżyła metodę coachingu i możliwości jej wykorzystania przez biblioteki w kontakcie z czytelnikami a Wioletta Jednaka konkretne programy wspierające zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i możliwości ich wykorzystania w pracy szkół i nauczycieli na przykładzie Prezi, Scribus i platformy Issuu. Specjalną grupę odbiorców bibliotek pedagogicznych zaprezentowała Małgorzata Wojnarowska w tekście Doradca metodyczny – klient szczególnie wyróżniony w bibliotece pedagogicznej. Pomostem łączącym rozważania teoretyczne i przykłady ogólnego wsparcia dla nauczycieli i nauczycieli bibliotekarzy z konkretnymi opisami przedstawiającymi działania poszczególnych bibliotek pedagogicznych jest tekst Sabiny Kwiecień Oczekiwania nauczycieli wobec bibliotek pedagogicznych. Autorka przedstawiła wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród nauczycieli województwa małopolskiego. Kolejne prace prezentują dokonania bibliotek pedagogicznych w zakresie realizacji działań na rzecz wspomagania szkół i nauczycieli. Są to artykuły: Agnieszki Bartnickiej i Lidii Ippoldt Środowisko oświatowe gminy Skawina i formy jego wspierania przez Bibliotekę Pedagogiczną, Jolanty Betkowskiej Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku – z „okrąglaka” nawet do najmniejszych szkół; Beaty Janik Wspomaganie szkół i placówek oświatowych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Dagmary Kawoń-Nogi Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu na rzecz szkoły, ucznia i nauczyciela. Charakterystyka wybranych inicjatyw edukacyjno-kulturowych; Marianny Marciniak i Małgorzaty Kołodziej Książnica Pedagogiczna im. Alfonsa Parczewskiego w Kaliszu placówką wspierającą pracę szkół i nauczycieli, Elżbiety Mieczkowskiej Trudne nowego początki. Pierwsze kroki w realizacji zadań z zakresu wspomagania szkół i doskonalenia nauczycieli na przykładzie Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Elblągu oraz Anny Walskiej Wykorzystanie terapeutycznych wartości literatury w pracy nauczyciela z dziećmi i młodzieżą – przykład Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie. Publikację kończą dwa komunikaty: w pierwszym pt. Wspieranie uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych Agnieszka Miśkiewicz przedstawiła w skrócie działania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie w zakresie TIK, w drugim Sprawozdanie z pracy sieci współpracy i samokształcenia pracowników bibliotek pedagogicznych przygotowujących się do nowych zadań na rzecz wspomagania szkół Elżbieta Mieczkowska zrelacjonowała dokonania ogólnopolskiej sieci działającej w roku szkolnym 2014/2015. Oddajemy do rąk Czytelników kolejny tom tekstów traktujących o teorii i praktyce w bibliotece pedagogicznej, placówce od blisko stu lat wspierającej nauczycieli, nieustannie bogacącej swą ofertę dla czytelników, a także doskonalącej formy kształtowania nie tylko przyszłych pedagogów.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesForum Bibliotek Pedagogicznych ; nr 3pl_PL
dc.subjectnauczycielepl_PL
dc.subjectdokształcaniepl_PL
dc.subjectbibliotekipl_PL
dc.titleNauczyciel w bibliotece pedagogicznej - klient wyróżnionypl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord