• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lata szkolne we wspomnieniach pamiętnikarzy czasów stanisławowskich (1764–1795)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Lata szkolne we wspomnieniach... (151.5KB)
Autor:
Rolnik, Dariusz
Źródło: Komisja Edukacji Narodowej : kontekst historyczno-pedagogiczny / pod red. Katarzyny Dormus [et al.]. - Kraków, 2014. - S. [279]-291 (Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, ISSN 2300-2689 ; 3)
Język: pl
Słowa kluczowe:
partitions
shaping attitudes
education
upbringing
corporal punishment
good citizen
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
School years in the memories of the diarists of the Stanislavian times recorded in quite a surprising way. A clear mark on them was left by the downfall of the Republic of Poland. The diarists that were aware of the importance of 1795 marked these youthful years with the stigma of responsibility for the fate of their homeland, and it is this prism that influences the way that their recollections of experiences at school are recorded. Hence, they did not describe the fun and mischief, but seriously considered what should upbringing, education and school look like, what to do to educate a good citizen, one who would answer the needs of the homeland. For those diarists, the school period and the time of education are very important matters, even of national importance. In turn, memoirists, who wrote their histories or stories about parts of their lives up to the collapse of the Polish-Lithuanian state, did not pay much attention to matters connected with the development of appropriate attitudes of young people. They were more likely to manifest their adult road to honours. The feeble interest in the sphere of youthful experiences manifested by the diarists who did not experience the 1795, possibly shows the more true nature of a citizen, but also depicts the meaning of these times in the life of an adult citizen from the Stanislavian period. For him, it is only the road to the adult “political-public” life which crowns the earthly existence of a citizen.
URI
http://hdl.handle.net/11716/231
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image