Przeglądaj Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 39
-
Analiza historyczna i ideologiczna sztandarów szkół noszących imię Komisji Edukacji Narodowej
(2014)The most important symbol of school is its banner. Not only is it an element of the given school’s unity, but it also serves as a carrier for symbolic and ideological content. In Poland, there are fifty two schools which ... -
Autorzy podręczników szkolnych Komisji Edukacji Narodowej : próba zarysu portretu zbiorowego
(2014)The main aim of the article is an attempt to make a group portrait of the authors of The Commission of National Education textbooks, which were published under the auspices of the Society of Elementary Books. Among them ... -
Dejiny učiteľského vzdelávania v Nitre
(2014)The history of teacher education in Nitra reaches back to the 18th century and revolves primarily around the work carried out by the Piarist monks (during the years 1701–1919). The first part of the article deals with ... -
Droga do zawodu nauczycielskiego w dobie KEN i dziś – różnice i podobieństwa
(2014)The study presented hereby reveals legal, economic, organizational and substantive considerations, which accompanied and accompany the way of gaining teacher profession in the decade of The Commission of National Education ... -
Działalność oświatowa Uniwersytetu Krakowskiego w dobie Komisji Edukacji Narodowej
(2014)In the time of the reform implemented by Hugo Kołłątaj in Cracow Academy, professors of that university were obligated to popularize knowledge. From 1782, there were organized public sessions, during which professors of ... -
Dziedzictwo kulturowe Komisji Edukacji Narodowej w XIX wieku
(2014)The reforms of The Commission of National Education could not save the statehood of the Republic of Poland, but they contributed to the modern education of many Poles. People drew from its heritage throughout the 19th ... -
Edukacja jako wspólne dobro niespełnionym przesłaniem KEN dla potomnych
(2014)The title of my article exposes education as a common good with reference to The Commission of National Education and its policy initiatives for democratization of education. I wonder how this idea and associated with ... -
Idea KEN w podręcznikach i systemie szkolnym po 1945 roku
(2014)The aim of the paper is showing the idea of The Commission of National Education as one of the elements existing in historical narration in the school system after the World War II. It is not my intention to describe ... -
Idee wychowawcze Komisji Edukacji Narodowej w świetle sprawozdań szkolnych polskich gimnazjów w Galicji doby autonomicznej
(2014)The article is a review of discussions contained in reports of Galician gymnasiums during 1860–1918. The analysis focused on guidance-related demands proposed in the times of The Commission of National Education which ... -
Inspiracje i odwołania do dzieła Komisji Edukacji Narodowej w nauczaniu szkolnym Polski Ludowej
(2014)Polish communists, while implementing a new educational system in Poland, referred to the so-called progressive traditions of history of Polish education. They were convincing the society that transformations in upbringing ... -
Jezuici i Komisja Edukacji Narodowej w polskiej historiografii XX wieku i początkach XXI wieku
(2014)The problematic aspects of research on relations between the Society of Jesus and The Commission of National Education (KEN) undertaken in historical papers can be analysed by taking into consideration three criteria: ... -
Komisja Edukacji Narodowej - mit niedoceniony?
(2014)A myth is one of the central concepts of modern cultural theory. The term is no longer used in its original meaning of a fantasy story. Rather, myth is understood as telling of the values that are key to a given culture. ... -
Komisja Edukacji Narodowej : kontekst historyczno-pedagogiczny
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2014) -
Komisja Edukacji Narodowej : kontekst historyczno-pedagogiczny
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2014)W dniu 14 października 2013 roku minęło 240 lat od utworzenia Komisji Edukacji Narodowej – pierwszej na ziemiach polskich i w Europie państwowej centralnej władzy oświatowej. Komisja powstała w niezwykle trudnych warunkach ... -
Komisja Edukacji Narodowej i jej Ustawy
(2014)The Commission of National Education, over almost 21 years of its activity, evolved as an institution. The concept of reform and its implementation were perfected over the years. This reflected in the laws and regulations ... -
Komisja Edukacji Narodowej wobec projektu studiów prawniczych Hugona Kołłątaja
(2014)Enlightenment, as commonly known, by recognizing rationalism, empiricism and utilitarianism as the main benchmark of the progress of science, led to a significant revaluation in the hierarchy of the existing authorities, ... -
Lata szkolne we wspomnieniach pamiętnikarzy czasów stanisławowskich (1764–1795)
(2014)School years in the memories of the diarists of the Stanislavian times recorded in quite a surprising way. A clear mark on them was left by the downfall of the Republic of Poland. The diarists that were aware of the ... -
Materiały do dziejów KEN w zbiorach Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu
(2014)The aim of the article is to show the materials for the history of The Commission of National Education, stored in the colletions of Archidiocesan Archive in Poznań. In the very begining it concentrates on the schools ... -
Materiały i źródła do działalności Komisji Edukacji Narodowej dostępne w bibliotekach i archiwach krakowskich
(2014)The below article is to present the current state of the sources for the history of The Commission of National Education, which are stored in the libraries and archives in Cracow. We analysed the source materials found ... -
Nauczyciel Komisji Edukacji Narodowej: ideał a rzeczywistość
(2014)One of the key tasks of The Commission of National Education was to precisely define the role of a teacher. The Commission emphasized the importance of education and the relative lack of interest in the prospective ...