dc.description.abstract | Podstawowy problem rozprawy zamyka się w pytaniu o przyczyny zmiany pracy przez absolwentów szkół wyższych i warunki ich startu życiowego. Cel drugi, to wysunięcie propozycji odnośnie optymalizacji kształcenia w szkole wyższej. Zastosowano następujące metody i techniki badawcze: analizę dokumentacji, ankietę, wywiad oraz nieskategoryzowane rozmowy. Łącznie posługując się techniką ankiety i wywiadu, zebrano materiał od 225 respondentów, co stanowi 13,4% ogółu całej populacji (1679) zmieniającej pracę. Biorąc za kryterium rodzaj motywacji, ujęto motywy zmiany pracy w 9 grup. Wnioski z badań dotyczą następujących trzech zagadnień: 1. ogólnego ruchu zawodowego, 2. społecznych funkcji zmiany pracy, 3. pedagogicznych implikacji. Najogólniej, wysunięte wnioski odnoszą się do kształcenia i zbliżenia szkół wyższych do problematyki zatrudnienia absolwentów, do polityki kadrowej, a także dotyczą treści edukacji. | pl_PL |