• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wielostronne nauczanie w świetle badań empirycznych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 137 (5.591MB)
Autor:
Śnieżyński, Marian
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczanie
wielostronne nauczanie
proces nauczania
uczeń
nauczyciel
Data: 1991
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Głównym celem nieustannych poszukiwań dróg prowadzących do unowocześnienia procesu nauczania, do jego intensyfikacji i optymalizacji, jest wyzwolenie u uczniów ich pełnej aktywności. Naprzeciw temu zapotrzebowaniu wychodzi teoria kształcenia wielostronnego, opracowana pod kierunkiem W. Okonia w 1965 roku w Katedrze Dydaktyki Uniwersytetu Warszawskiego. Istotą tej teorii jest wszechstronny rozwój człowieka dokonujący się pod wpływem kształcenia. Dotychczasowy model naszego szkolnictwa, zawierający wiele niepotrzebnych barier, nie zapewnia uczniom w pełni harmonijnego rozwoju. Co więcej, obserwuje się wyraźne zachwianie równowagi pomiędzy rozwojem pamięci i intelektu uczniów a rozwojem ich sfery uczuciowej i senso-motorycznej. Tymczasem coraz więcej badań, prowadzonych przez fizjologów, a także psychologów, udowadnia wręcz konieczność komplementarnego traktowania funkcji człowieka, uwzględnienia harmonijnego formowania jego osobowości zarówno w sferze poznawczej, intelektualnej, jak i uczuciowej oraz działaniowej. Niestety, pomimo upływu ponad 20 lat od opracowania teorii kształcenia wielostronnego, w praktyce szkolnej nic się nie zmienia. W procesie nauczania stosuje się stary herbartowski system, rozmijający się skutecznie z potrzebami współczesnego życia. Nieliczne próby badań empirycznych podejmowanych w tym zakresie stanowią przysłowiową kroplę w morzu. Nie wolno nam doprowadzić do sytuacji, w której praktyka szkolna przestałaby korzystać z rozwoju teorii pedagogicznej. Zjawisko takie byłoby bardzo szkodliwe zarówno dla przyszłości samej teorii nauczania i wychowania, jak i edukacji naszej młodzieży. Niniejsze opracowanie - z jednej strony - ma na celu przybliżenie nauczycielom i studentom kierunków pedagogicznych teorii kształcenia wielostronnego, a z drugiej - ukazanie, na ile i w jakim stopniu nauczyciele w swojej działalności praktycznej realizuję podstawowe strategie nauczania. Z tymi dwoma zamierzeniami więżę się jeszcze jeden cel mojej pracy - być może najważniejszy. Pragnąłem udowodnić poprzez eksperyment pedagogiczny, że istnieje realna szansa powszechnego stosowania kształcenia wielostronnego na różnych szczeblach edukacji w naszej szkole, kształcenia, które prowadzi do wyraźnie odczuwalnego wzrostu aktywizowania uczniów przez nauczycieli, a w rezultacie - do wyzwolenia u uczniów pełnej aktywności. Problem realizacji kształcenia wielostronnego jest bardzo złożony i wielowarstwowy, nie mogła go zatem rozwiązać tylko jedna osoba; konieczna była współpraca wielu ludzi.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2413
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image