Wielostronne nauczanie w świetle badań empirycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Śnieżyński, Marian
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczaniewielostronne nauczanie
proces nauczania
uczeń
nauczyciel
Data: 1991
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Głównym celem nieustannych poszukiwań dróg prowadzących do unowocześnienia procesu nauczania, do jego
intensyfikacji i optymalizacji, jest wyzwolenie u uczniów ich pełnej aktywności. Naprzeciw temu zapotrzebowaniu
wychodzi teoria kształcenia wielostronnego, opracowana pod kierunkiem W. Okonia w 1965 roku w Katedrze Dydaktyki
Uniwersytetu Warszawskiego. Istotą tej teorii jest wszechstronny rozwój człowieka dokonujący się pod wpływem
kształcenia.
Dotychczasowy model naszego szkolnictwa, zawierający wiele niepotrzebnych barier, nie zapewnia uczniom w pełni
harmonijnego rozwoju. Co więcej, obserwuje się wyraźne zachwianie równowagi pomiędzy rozwojem pamięci i intelektu
uczniów a rozwojem ich sfery uczuciowej i senso-motorycznej. Tymczasem coraz więcej badań, prowadzonych przez
fizjologów, a także psychologów, udowadnia wręcz konieczność komplementarnego traktowania funkcji człowieka,
uwzględnienia harmonijnego formowania jego osobowości zarówno w sferze poznawczej, intelektualnej, jak i uczuciowej
oraz działaniowej.
Niestety, pomimo upływu ponad 20 lat od opracowania teorii kształcenia wielostronnego, w praktyce szkolnej nic się
nie zmienia. W procesie nauczania stosuje się stary herbartowski system, rozmijający się skutecznie z potrzebami
współczesnego życia. Nieliczne próby badań empirycznych podejmowanych w tym zakresie stanowią przysłowiową kroplę w
morzu.
Nie wolno nam doprowadzić do sytuacji, w której praktyka szkolna przestałaby korzystać z rozwoju teorii
pedagogicznej. Zjawisko takie byłoby bardzo szkodliwe zarówno dla przyszłości samej teorii nauczania i wychowania,
jak i edukacji naszej młodzieży.
Niniejsze opracowanie - z jednej strony - ma na celu przybliżenie nauczycielom i studentom kierunków pedagogicznych
teorii kształcenia wielostronnego, a z drugiej - ukazanie, na ile i w jakim stopniu nauczyciele w swojej
działalności praktycznej realizuję podstawowe strategie nauczania.
Z tymi dwoma zamierzeniami więżę się jeszcze jeden cel mojej pracy - być może najważniejszy. Pragnąłem udowodnić
poprzez eksperyment pedagogiczny, że istnieje realna szansa powszechnego stosowania kształcenia wielostronnego na
różnych szczeblach edukacji w naszej szkole, kształcenia, które prowadzi do wyraźnie odczuwalnego wzrostu
aktywizowania uczniów przez nauczycieli, a w rezultacie - do wyzwolenia u uczniów pełnej aktywności.
Problem realizacji kształcenia wielostronnego jest bardzo złożony i wielowarstwowy, nie mogła go zatem rozwiązać
tylko jedna osoba; konieczna była współpraca wielu ludzi.