dc.description.abstract | Zagadnienie dezintegracji obozu piłsudczykowskiego w ograniczonym zakresie znalazło odbicie w naszej najnowszej
historiografii. Ogłoszony przed kilkunastu laty na łamach "Przeglądu Historycznego" artykuł J.Żarnowskiego stanowi
pionierskie i zarazem największe w tym względzie osiągnięcie, szczególnie dlatego, że podstawowe jego tezy nie
straciły na aktualności. Na uwagę zasługuje również interesująca praca T.Jędruszczaka traktująca, podobnie jak
rozprawa J.Żarnowskiego, o obozie sanacyjnym w latach 1935-1939, a więc w okresie jego rozkładu.
Autorzy, analizując dogłębnie przyczyny "dekompozycji" bloku sanacyjnego, zwrócili uwagę na jej przesłanki
polityczne i społeczne. Pominęli zaś tak ważny problem, jak odmienność zapatrywań poszczególnych ugrupowań
wchodzących w skład obozu rządzącego na rolę państwa w gospodarce kapitalistycznej. Owe różnice poglądów na tę
kwestię ujawniły się już w okresie tworzenia się Bezpartyjnego Bloku Współpracy z Rządem. Doprowadziły one na
przełomie 1928/29 roku do jawnego sporu o etatyzm pomiędzy związanymi z sanacją reprezentantami klas posiadających
a kierowaną przez S.Starzyńskiego grupą urzędników państwowych tzw. Pierwszą Brygadą Gospodarczą, lansującą hasło
wzmożenia oddziaływania państwa na przebieg życia gospodarczego.
Rozpoczęty w końcu lat dwudziestych spór o etatyzm przeciągnął się do końca II Rzeczypospolitej. Pomimo że w
różnych okresach przybierał zmienne natężenie, w zależności od sytuacji ekonomicznej kraju oraz polityki
gospodarczej ówczesnych gabinetów sanacyjnych, świadczył niezbicie o głębokich sprzecznościach w łonie obozu
rządzącego. T.Grabowski w swej pracy nie zwrócił uwagi na istnienie owych sprzeczności wśród ugrupowań politycznych
wchodzących w skład bloku piłsudczykowskiego. Omawiając dyskusję na temat etatyzmu w latach 1928-1929, potraktował
ją tak jakby toczyła się wyłącznie na zewnątrz obozu sanacyjnego, przy zaangażowaniu niektórych jego
przedstawicieli. Tymczasem w sporze o etatyzm uczestniczyli liczni reprezentanci zarówno prawego skrzydła sanacji,
na czele z konserwatystami, a także rzecznicy państwowo-kapitalistycznego modelu gospodarczego, wśród których
pierwszoplanową rolę odgrywali działacze lewicy piłsudczykowskiej. Na kwestię rozwoju etatyzmu i interwencjonalizmu
państwowego konserwatyści skupieni wokół sanacji wyrażali poglądy zbliżone do założeń programowych Narodowej
Demokracji stojącej na gruncie liberalizmu gospodarczego. Natomiast lewica piłsudczykowska zgłaszała postulaty
zbieżne z reformistycznymi koncepcjami Polskiej Partii Socjalistycznej. Zatem linia podziału na zwolenników i
przeciwników etatyzmu przebiegała “w poprzek" obozu rządzącego i odpowiadała w ogólnych zarysach ówczesnemu
rozwarstwieniu politycznemu społeczeństwa polskiego.
Zakres badanej problematyki skłania do dokonania gruntownej kwerendy źródeł archiwalnych i drukowanych. Do
pierwszej grupy należy zaliczyć dokumenty zgromadzone w Archiwum Akt Nowych. Wśród nich największą wartość
przedstawiają materiały źródłowe zawarte w zespołach akt: Komitetu Ekonomicznego Ministrów, Ministerstwa Skarbu
oraz Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Do najważniejszych należą uchwały rządowe dotyczące przedsiębiorstw
państwowych oraz rozszerzenia lub ograniczenia działalności etatystycznej. Tę samą wagę posiadają dokumenty
obrazujące stosunek państwa do przedsiębiorstw będących w dyspozycji obcych kapitałów.
Cennym źródłem do problematyki etatystycznej są wydawnictwa urzędowe, w szczególności sprawozdania stenograficzne z
posiedzeń Sejmu i Senatu oraz druki sejmowe. Interesujący materiał źródłowy stanowią sprawozdania resortów
gospodarczych za lata 1926-1929, a także protokoły z narad przedstawicieli rządu z reprezentantami prywatnego życia
gospodarczego.
Problematyka etatystyczna znalazła szerokie odbicie w publicystyce polityczno-gospodarczej okresu międzywojennego.
Szczególnie obfity materiał przyniosła kwerenda prasy prorządowej i ugrupowań wchodzących w skład bloku
sanacyjnego. Również w broszurach ukazało się szereg programów gospodarczych, pisanych przez działaczy politycznych
i ekonomistów, lub formułowanych przez różne sanacyjne ugrupowania polityczne.
Kilka słów wyjaśnienia wymaga konstrukcja mojej pracy, składającej się z sześciu rozdziałów. Pierwszy, obok
wyjaśnienia definicji etatyzmu, przedstawia w ogólnych zarysach przyczyny rozwoju przedsiębiorstw państwowych oraz
zasięg bezpośredniego udziału państwa w życiu gospodarczym. Następne rozdziały prezentują przebieg dyskusji na
temat etatyzmu oraz stosunek ugrupowań piłsudczykowskich do zagadnienia ekonomicznej roli państwa w warunkach
kapitalistycznych. Oddzielny rozdział, z uwagi na doniosłość problemu, ukazuje stanowisko obozu pomajowego wobec
działalności kapitałów zagranicznych w Polsce. Zagadnienie to, jakkolwiek ujęte osobno, łączy się ściśle z
problematyką poprzednich rozdziałów. W ostatnim rozdziale szczególną uwagę zwraca stanowisko ostatniego gabinetu II
Rzeczypospolitej wobec rozwoju sektora państwowego.
Opracowanie niniejsze nie rości sobie pretensji do pełnego ujęcia zagadnienia etatyzmu, gdyż w pracy
zasygnalizowano zaledwie lub pominięto szereg ważnych kwestii, takich jak: rozmiary sektora państwowego w Polsce,
mechanizmy przejmowania przez państwo kapitałów prywatnych, zarówno rodzimych polskich, jak i zagranicznych, czy
wreszcie rentowność przedsiębiorstw państwowych. Wymieniona problematyka powinna być przedmiotem osobnych,
dogłębnych studiów badawczych, ujętych w postać całościowej monografii etatyzmu polskiego w okresie międzywojennym. | pl_PL |