La symbolique du miroir dans „Bruges-la-Morte” de Georges Rodenbach
View/ Open
Author:
Pychowska, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: La Jeune-Belgique et la Jeune-Pologne / pod red. Reginy Lubas-Bartoszyńskiej. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1988. - S. [145]-153.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: fr
Date: 1988
Metadata
Show full item recordAbstract
Bruges-la-Morte jest powieścią, w której dominuje symbolika zwierciadła. Motyw ten przewija się w powieści pod różnymi postaciami, np. lustra, okien, portretów, oczu a przede wszystkim wody (zarówno stojącej, jak i płynącej).
Symbol zwierciadła zdaje się łączyć główne wątki tematyczne Bruges-la-Morte, którymi są: miłość Hugues do pięknej kobiety i jego miłość do miasta lub raczej dominacja kobiety i dominacja miasta. Ukochana zmarła, a jej żywe odbicie (Jane Scott) jawią się jako symbol zwierciadła-księżyca.
Bruges symbolizuje zwierciadło-słońce. Na podstawie przeprowadzonej analizy możemy stwierdzić, iż pierwiastek słoneczny pokonuje pierwiastek księżycowy, prawda zwycięża fałsz, ułudę, a miasto odzyskuje swoją nieograniczoną władzę nad protagonistą.