Search
Now showing items 1-7 of 7
Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania
(2014)
The article presents the author’s own teaching method, learner as a cultural actor, used on
elective courses devoted to the theatre. It discusses the ways of theatricalization of learning
space, shows how to combine ...
„Teatr musi być komunikatywny” – Waldemar Krygier jako dyrektor i reżyser Teatru Ludowego w Nowej Hucie
(2019)
This paper presents the period of artistic activity of Waldemar Krygier in Nowa Huta. Krygier
was a director and manager of the Ludowy Theatre from 1971–1974 and before that time he
founded a famous student’s theatre, ...
Wielopole wielokrotnie: przestrzenna reżyseria afektu
(2019)
The article presents the forms of repetition in the creation and reception of Tadeusz Kantor’s
performances. Krakow cellars, Kantor’s home in Wielopole and school class in Bielkowo
near Łazy in Pomerania connect here the ...
Transmedialne „ja” – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą
(2013)
The author discusses the performative production of identity by the reception of films, theatre
and installation art space. The author emphasizes the transgressive way of participation
in cyberspace. Modernist, “locating” ...
Postmedia w mediach: przypadek teatru
(2020)
Artykuł poświęcony jest obecności postmediów w przestrzeni współczesnych przedstawień
teatralnych. Autor wykorzystuje kategorię tak zwanego postteatru. W kontekście diagnoz
kultury postmedialnej proponuje spojrzenie na ...
Artystyczne transmisje afektu
(2019)
W artykule przedstawiam formy wykorzystania afektu w edukacji artystycznej. Doświadczenia
emocjonujących spotkań z miejscami, w których powstawały ważne spektakle, gdzie tworzyli
wielcy artyści i poeci, są wskazane jako ...
Cztery razy Don Juan. Polskie dwudziestowieczne przekłady dramatu Moliera
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)
Celem niniejszej pracy jest ukazanie, jaki wpływ mają różne
konteksty, w jakich działali tłumacze (Berman [1995: 79] nazywa
je „horyzontem tłumacza”) oraz strategie, jakie wybrali,
i cele, jakie sobie stawiali, na sposób ...