dc.description.abstract | W pracy rozpatruję zagadnienie zastosowania metod i środów informatyki w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej.
Na ogól mówiąc o informatyce w szkole mamy na myśli wykorzystanie elektronicznego sprzętu obliczeniowego
(kalkulatora, minikomputera lub komputera). Nie można jednak utożsamiać informatyki z komputerem, a wprowadzenia
informatyki do szkoły z wprowadzeniem komputera. Komputer jest narzędziem, którym posługuje się informatyka.
Celowe wydaje się wprowadzenie elementów informatyki do nauczania, nie w postaci instrukcji obsługi sprzętu, ale w
jako pewnego stylu myślenia charakterystycznego dla tej nauki. Próbuje w pracy pokazać, ze dla nauczania matematyki
korzystne jest ukazanie pewnych zagadnień przez pryzmat wiedzy informatycznej. Elementy informatyki mogą być
wplecione w nauczanie matematyki tak, aby wzbogacić matematyczna wiedzę uczniów. Wydaje się to możliwe nawet
wówczas, gdy uczniowie nie maja dostępu do żadnego sprzętu obliczeniowego, choć obecnie kalkulatory, a także
mikrokomputery są ogólnie dostępne.
Informatyka jest obecnie dla matematyki wyzwaniem, przynajmniej na poziomie szkolnym. Wyzwaniem, zarówno ze względu
na atrakcyjność narzędzia jakim się posługuje, jak i ze względu na dynamiczny, algorytmiczny sposób opisu
rzeczywistości. Korzenie informatyki tkwią w matematyce, ale jako samodzielna nauka oferuje różny od matematyki
sposób rozwiązywania problemów. Pojawia się tu pytanie:
Czy informatyka może wspomóc nauczanie matematyki?
W pracy podejmuję próbę udzielenia częściowej odpowiedzi na to pytanie. Zasadniczym celem pracy jest informatyczne
spojrzenie na wybrane zagadnienia w matematyce nauczanej na poziomie szkoły podstawowej. W szczególności poszukuje
odpowiedzi na pytania:
1. Jakie elementy informatyki mogą wzbogacić wiedzę matematyczna uczniów?
2. Na czym polega różnica między informatycznym a matematycznym sposobem podejścia do rozwiązania problemu?
Praca została podzielona na cztery części (rozdziały) ukazujące różne aspekty odpowiedzi na postawione powyżej
pytania.
W rozdziale 1. przedstawiłem najważniejsze, moim zdaniem, poglądy na rolę komputera i informatyki w nauczaniu
matematyki. Nie jest moim zamiarem polemika z nimi, a zarysowanie sposobów patrzenia na wykorzystanie metod i
środków informatyki w nauczaniu matematyki w latach 70. i na początku lat 80. na świecie.
W rozdziale 2. podjąłem próbę wyjaśnienia tego, co rozumiem pod określeniem "elementy informatyki" oraz czy te
elementy występują w podręcznikach matematyki w szkole podstawowej. Biorę pod uwagę wszystkie podręczniki które
były używane w szkole w ciągu ostatnich kilku lat i zestawiam występujące w nich elementy informatyki w celu oceny
poprawności ich użycia z informatycznego punktu widzenia. Zarysuje w ten sposób z jednej strony, przejawiające się
w ostatnich latach tendencje w wykorzystaniu informatyki z drugiej, wyłaniam zagadnienia matematyczne, w których
nauczaniu informatyczne ujecie może być korzystne.
W rozdziale 3. ukazuje pewne zagadnienia matematyki szkolnej przez pryzmat informatyki. Wybrałem te tematy, w
których wykorzystanie metod i środków informatyki może być pomocne w uczeniu matematyki. Zwracam uwagę, miedzy
innymi na takie pojęcia jak algorytm, rekurencja, iteracja gdyż wydają się one istotne zarówno z punktu widzenia
dydaktyki matematyki jak i informatyki. Analizuję jeżyk matematyki szkolnej na tle języków programowania pozwala,
co pozwala dostrzec jego niedostatki.
W rozdziale 4. ukazuje wpływ jeżyków programowania na konstrukcje algorytmów. W rozdziale tym podejmuję dyskusje
nad przydatnością rozpowszechnionych języków programowania w rozwiązywaniu problemów przez uczniów.
W oparciu o przeprowadzona analizę matematyki szkolnej z punktu widzenia metod i środków informatyki w zakończeniu
formułuje kierunki dalszych badań. | pl_PL |