Now showing items 1-7 of 7

    • Lidii Zamkow: Pamięć - niepamięć - re/mistyfikacja 

      Łubieniewska, Ewa (2015)
      W formule „płynnej nowoczesności”, jaką zwykło się opatrywać dzisiejszą kulturę, pamięć o przeszłości nie jest kategorią hołubioną. Inną postawę w tej kwestii deklarują twórcy tzw. re/miksu, formy zakładającej poszukiwanie ...
    • O kłopotach edukacji teatralnej w dobie wszechobecnej (po)nowoczesności i nieobecnej tradycji 

      Łubieniewska, Ewa (2014)
      The reception of theatric plays by the young viewer (an example of which can be found in the discussion after the student's premiere of Acropolis directed by Łukasz Twardowski) reveals the need to expand the theatric ...
    • Portret „teatrała”. Tadeusz Kudliński – krytyk… 

      Łubieniewska, Ewa (2018)
      Tadeusz Kudliński remained in the memory of Cracovians, above all, as a theatre critic and the author of books dedicated to this topic, which have been republished many times. Serving the function of an educational ...
    • Praca z aktorem w reżyserskiej sztuce Lidii Zamkow 

      Łubieniewska, Ewa (2019)
      Lidia Zamkow, a great individual in the theatre, a hero of numerous press arguments in the 60s and 70s of the 20th century, is mainly remembered as a shocking stage arranger with innovative ideas. Classics (Sophocles, ...
    • „Teatralność” – zakazany język w teatrze doby performatywnej 

      Łubieniewska, Ewa (2019)
      Pojęcie „teatralności”, przeniesione przez Goffmanna ze sfery rozważań estetycznych w dziedzinę rozważań socjologicznych, stało się dziś kwintesencją „udania”, „fałszu”, pogrążenia w „iluzji”. Performatywna koncepcja ...
    • Telewizyjne gry z Pirandellem 

      Łubieniewska, Ewa (2017)
      In the beginning of 1960s, the Polish press witnessed a discussion on Pirandello’s right for innovation, which was started by Zygmunt Greń who harshly attacked the writer for „pseudointellectualism” and using the metaphor ...
    • Zakopiańska metamorfoza Balu w operze 

      Łubieniewska, Ewa (2013)
      Witkacy’s team adapted the poem Ball in the Opera and – without losing the beauty of the poetic word – performed its stage transformation. Theatrical signs, though far from an illustrative character, conveyed the metaphoric ...