• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Społeczne i edukacyjne uwarunkowania integracji środowiska żydowskiego (na przykładzie Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Społeczne i edukacyjne uwarunkowania... (802.4KB)
Autor:
Kawula, Anna
Źródło: Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych : ku społecznej jedności / pod red. nauk. Zofii Szaroty. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. - S. [210]-228.
Język: pl
Słowa kluczowe:
mniejszość
tożsamość kulturowa
edukacja międzykulturowa
aktywność
integracja
minority
intercultural education
cultural identity
activity
integration
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Przedmiotem podjętych badań były różnorodne aspekty działania Centrum Społeczności Żydowskiej - JCC (Jewish Community Centre). Cel analizy dotyczył określenia obszaru funkcjonowania Centrum, zwrócenie uwagi na aktywność kulturalną, społeczną i religijną jego członków. W tekście przedstawiono praktyczne rozwiązania edukacyjne, które koncentrują się wokół religii, historii, zapomnianego języka i obyczajów żydowskich, a przede wszystkim na umacnianiu lokalnej diaspory. Zaprezentowano cele działalności JCC, formy i treści pracy kulturalno-oświatowej, nakreślono profile uczestników. Badaniami jakościowymi objęto 20 aktywnych członków JCC oraz 5 ekspertów - koordynatorów pracy JCC. Centrum zakłada poszanowanie zróżnicowań społecznych i kulturowych przy równoczesnej odrębności etnicznej. Przyjmuje pewnego rodzaju pluralizm kulturowy w celu podtrzymania własnej tożsamości. Akceptując większość, dąży do równości dla wszystkich mniejszości. Zasadniczym dążeniem placówki jest inicjowanie i upowszechnianie działań służących umacnianiu społeczności żydowskiej w Krakowie, jak również propagowanie i promowanie postawy tolerancji. Fundacja przewiduje realizację tego zadania poprzez prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej, poszerzającej wiedzę o obyczajach żydowskich. Organizując imprezy i obchody świąteczne związane z kalendarzem hebrajskim, stara się podtrzymać tożsamość kulturową oraz zachować tradycję społeczności żydowskiej.
 
The subject of the present study was the analysis of different aspects of the Jewish Community Centre. The aim of this study was to define closer the area of the Centre functions, and draw attention to cultural, social and religious activities of its members. The text presents practical educational solutions that focus on religion, history, a forgotten language and Jewish customs, and above all on consolidating the local diaspora. In the paper not only the JCC goals were presented but also the form and content of cultural and educational work, as well as the participants characteristics. Qualitative study included 20 participants, active members of the JCC, and 5 experts - work coordinators of JCC work. The main assumption of the JCC is to respect the social and cultural differences while simultaneously ethnic separateness. It adopts some kind of cultural pluralism in order to maintain their own identity. Accepting the majority it aspires to equality for all minorities. The main aim and aspiration of the Centre is to initiate and disseminate actions strengthening the Jewish community in Krakow, and promote the tolerance. The Foundation implements its tasks educational and information activities, which expands knowledge about Jewish customs. Organizing festive events and celebrations related to the Hebrew calendar the JCC is trying to maintain cultural identity and to preserve the tradition of the Jewish community.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/3129
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image