Społeczne i edukacyjne uwarunkowania integracji środowiska żydowskiego (na przykładzie Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kawula, Anna
Źródło: Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych : ku społecznej jedności / pod red. nauk. Zofii Szaroty. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. - S. [210]-228.
Język: pl
Słowa kluczowe:
mniejszośćtożsamość kulturowa
edukacja międzykulturowa
aktywność
integracja
minority
intercultural education
cultural identity
activity
integration
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedmiotem podjętych badań były różnorodne aspekty działania Centrum Społeczności
Żydowskiej - JCC (Jewish Community Centre). Cel analizy dotyczył określenia obszaru
funkcjonowania Centrum, zwrócenie uwagi na aktywność kulturalną, społeczną i religijną
jego członków. W tekście przedstawiono praktyczne rozwiązania edukacyjne, które koncentrują
się wokół religii, historii, zapomnianego języka i obyczajów żydowskich, a przede
wszystkim na umacnianiu lokalnej diaspory. Zaprezentowano cele działalności JCC, formy
i treści pracy kulturalno-oświatowej, nakreślono profile uczestników. Badaniami jakościowymi
objęto 20 aktywnych członków JCC oraz 5 ekspertów - koordynatorów pracy JCC.
Centrum zakłada poszanowanie zróżnicowań społecznych i kulturowych przy równoczesnej
odrębności etnicznej. Przyjmuje pewnego rodzaju pluralizm kulturowy w celu podtrzymania
własnej tożsamości. Akceptując większość, dąży do równości dla wszystkich mniejszości.
Zasadniczym dążeniem placówki jest inicjowanie i upowszechnianie działań służących
umacnianiu społeczności żydowskiej w Krakowie, jak również propagowanie i promowanie
postawy tolerancji. Fundacja przewiduje realizację tego zadania poprzez prowadzenie
działalności edukacyjnej, informacyjnej, poszerzającej wiedzę o obyczajach żydowskich.
Organizując imprezy i obchody świąteczne związane z kalendarzem hebrajskim, stara się
podtrzymać tożsamość kulturową oraz zachować tradycję społeczności żydowskiej. The subject of the present study was the analysis of different aspects of the Jewish
Community Centre. The aim of this study was to define closer the area of the Centre
functions, and draw attention to cultural, social and religious activities of its members.
The text presents practical educational solutions that focus on religion, history, a forgotten
language and Jewish customs, and above all on consolidating the local diaspora.
In the paper not only the JCC goals were presented but also the form and content of
cultural and educational work, as well as the participants characteristics. Qualitative
study included 20 participants, active members of the JCC, and 5 experts - work coordinators
of JCC work. The main assumption of the JCC is to respect the social and cultural
differences while simultaneously ethnic separateness. It adopts some kind of cultural
pluralism in order to maintain their own identity. Accepting the majority it aspires
to equality for all minorities. The main aim and aspiration of the Centre is to initiate
and disseminate actions strengthening the Jewish community in Krakow, and promote
the tolerance. The Foundation implements its tasks educational and information
activities, which expands knowledge about Jewish customs. Organizing festive events
and celebrations related to the Hebrew calendar the JCC is trying to maintain cultural
identity and to preserve the tradition of the Jewish community.