Postawy uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej wobec zadań matematycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Legutko, Maria
Promotor:
Nowecki, Bogdan
Język: pl
Słowa kluczowe:
matematykazadania matematyczne
klasa czwarta
postawy uczniów
rozwiązywanie zadań
Data: 1984
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Rozprawa doktorska - promotor: doc. dr hab. Bogdan Nowecki.Streszczenie
Podjęcie badań nad rozwojem postawy ucznia wobec problemu matematycznego postulowano już od szeregu lat. Badania
omawiane w niniejszej pracy mają charakter przygotowawczy i sondażowy, gdyż zajmuję się w nich nie tyle rozwojem,
co opisem zastanych postaw uczniów wobec zadań matematycznych rozwiązywanych w klasie czwartej. Sondażowy charakter
tych badań wiąże się też z tym, że zastosowane przeze mnie narzędzia badawcze dają jedynie wstępną orientację w
postawach uczniów. Przy doborze i stosowaniu tych narzędzi starałam się bowiem utrzymać takie warunki, w jakich
zazwyczaj uczniowie rozwiązują zadania matematyczne w klasie.
Ten poziom kształcenia wybrałam dla badania postaw uczniów dlatego, że stanowi on według mnie ważny etap w
kształtowaniu motywacji i metod postępowania uczniów dotyczących zadań matematycznych. Na tym etapie postępowanie
uczniów, wynikające z ich doświadczeń nabytych w okresie nauczania początkowego, ulega zmianom w związku z
wymaganiami nauczania ponadpoczątkowego formułowanymi przez nauczyciela matematyki, na ogół innego niż w klasach
początkowych. Warunkiem odpowiedniego ukierunkowania przez nauczyciela postępowania uczniów przy rozwiązywaniu
zadań matematycznych jest rozeznanie w istniejących i funkcjonujących w rzeczywistości szkolnej postawach uczniów
tego poziomu wobec zadań matematycznych. Moje doświadczenia z pracy z dziećmi na tym poziomie nauczania i
obserwacja lekcji nauczycieli wskazują, że nauczyciel często nie ma świadomości tych postaw, nie zawsze dostrzega
przyczyny określonych zachowań dzieci wobec zadań, nie widzi też często konieczności głębszego wnikania w te
problemy. Dlatego uważam, że zarówno pokazanie różnorodności postaw uczniów, jak i próba analizy tych postaw z
punktu widzenia kształcenia matematycznego uczniów, są bardzo pożądane.
Celem mojej pracy jest opisanie postaw uczniów, badanych przeze mnie trzech klas czwartych krakowskich szkół
podstawowych, wobec zadań matematycznych rozwiązywanych w klasie. Dla osiągnięcia tego celu potrzebne jest
ustalenie sposobu rozumienia pojęcia postawy, ustalenie sposobów badania i opisywania tego pojęcia. Postawy uczniów
wobec zadań matematycznych rozważam na tle szerszego pojęcia postawy podmiotu wobec przedmiotu w psychologii. Przy
badaniu postawy uczniów uwzględniam różne jej aspekty, analizując je z punktu widzenia psychologii i dydaktyki
matematyki. Dla opisu postawy uczniów podejmuję próbę kategoryzacji ich motywacji i ich metod postępowania przy
rozwiązywaniu zadań, próbuję też charakteryzować "stałość" występowania tych motywacji i metod postępowania.
W rozdziale I opisuję, jak jest rozumiane pojęcie postawy podmiotu wobec przedmiotu w psychologii, a następnie
ustalam dla potrzeb tej pracy określenie postawy ucznia wobec zadań matematycznych, wyróżniając aspekt
behawioralno-poznawczy i aspekt emocjonalno-motywacyjny tej postawy /paragraf 1.2./. Dla ustalenia sposobów badania
aspektu behawioralno-poznawczego postawy, dokonuję przeglądu i analizy literatury dotyczącej charakterystyki zadań
matematycznych, sposobów badania i opisu procesu rozwiązywania zadań. Podobnie dla aspektu emocjonalno-
motywacyjnego postawy, posługując się literaturą, charakteryzuję reakcje emocjonalne i motywacje uczniów w stosunku
do zadań matematycznych oraz sposoby ich badania i opisu.
W rozdziale II zarysowuję problematykę rozwiązywania zadań matematycznych przez uczniów klas czwartych. Rozpoczynam
od krótkiej charakterystyki myślenia uczniów na poziomie tej klasy, następnie przedstawiam postulaty programu
nauczania dotyczące rozwiązywania zadań matematycznych w klasie czwartej, oraz ilustruję na przykładach trudności w
opisie pracy uczniów rozwiązujących zadania matematyczne w klasie.
Rozdział III zawiera opis przeprowadzonych przeze mnie badań dwóch aspektów postawy uczniów wobec zadań
matematycznych. Zamieściłam tam też wyniki testów osiągnięć szkolnych, które wykorzystałam do pewnej
charakterystyki umiejętności matematycznych badanych uczniów. Ukazując we wnioskach interpretację wyników badań,
zarysowuję problematykę pogłębionych badań postawy uczniów wobec zadań w jej różnych aspektach.
W zakończeniu pracy formułuję kierunki dalszych badań, wskazuję wykorzystaną literaturę. Uzupełnieniem tekstu pracy
są aneksy, w których umieściłam opinie nauczycieli o badanych przeze mnie uczniach, teksty i wyniki wykorzystanych
testów osiągnięć szkolnych, zestawienie wyników badania motywacji i metod postępowania wobec zadań dla
poszczególnych uczniów.