Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorHenzel, Januszpl_PL
dc.contributor.authorJurewicz, Czesławpl_PL
dc.date.accessioned2018-09-10T09:38:58Z
dc.date.available2018-09-10T09:38:58Z
dc.date.issued1983
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3171
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska - promotor: Doc. dr Janusz Henzel.pl_PL
dc.description.abstractCelem niniejszej pracy jest sformułowanie zasad doboru i opracowania tekstów przedstawiających istotną wartość z realioznawczego punktu widzenia w procesie nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej. Praca składa się z pięciu rozdziałów, wniosków końcowych, przypisów, aneksu i literatury przedmiotu. W rozdziale pierwszym "Podstawy teoretyczne realioznawstwa" omówiono cenniejsze prace z zakresu realioznawstwa prezentujące poglądy autorów radzieckich, polskich i z innych krajów. Rozdział drugi "Kryteria doboru tekstów" traktuje o językowych, lingworealioznawczych, uzualnych i wychowawczych wartościach tekstów glottodydaktycznych. Rozdział trzeci zaznajamia czytelnika z badaniami ankietowymi dotyczącymi znajomości realiów ZSRR przez młodzież Liceum Ogólnokształcącego w Pińczowie i uczniów szkół średnich z różnych regionów kraju, przebywających na Centralnym Obozie Aktywu Szkolnych Kół TPPR w Pińczowie. Rozdział czwarty, zatytułowany "Minimum realioznawcze dla polskiej szkoły średniej", poświęcony jest analizie programu szkoły podstawowej i średniej oraz planowanej dziesięciolatki, a także wykazowi realiów Kraju Rad, które - zdaniem autora - powinien znać absolwent polskiej szkoły średniej. Ponadto w rozdziale sformułowano postulaty, dotyczące materiału realioznawczego dla poszczególnych etapów i klas planowanej dziesięciolatki. W rozdziale piątym "Materiał realioznawczy" omówiono rodzaje komentarzy realioznawczych i lingworealioznawczych, przedstawiono wzorce tekstów realioznawczych i ich wartości oraz zaprezentowano formy realizacji materiału realioznawczego w procesie lekcyjnym. Jednocześnie zaproponowano wykaz pomocy naukowych przydatnych w realizacji materiału realioznawczego. Aneks zawiera opracowane przez autora teksty realioznawcze dla uczniów polskiej szkoły średniej. Są to teksty opisowe, dialogi z życia codziennego, teksty-wstawki i mini-dialogi zaczerpnięte głównie z czasopism radzieckich.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectjęzyk rosyjskipl_PL
dc.subjectrealioznawstwopl_PL
dc.subjectlingworealioznawstwopl_PL
dc.subjectnauczanie języka rosyjskiegopl_PL
dc.titleZasady doboru i opracowania tekstów realioznawczych do nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiejpl_PL
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord