School principal leadership and learning through practitioner research : towards innovations in education
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Madalińska-Michalak, Joanna
Źródło: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [137]-154
Język: en
Słowa kluczowe:
badania praktyczneprzywództwo
szkoła
dyrektor szkoły
innowacyjne środowisko uczenia się
jakość uczenia się
naukowcy
profesjonalne wspólnoty uczące się
practitioner research
leadership
innovative environment learning
quality of learning
teachers
academics
professional learning communities
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Niniejszy artykuł wpisuje się w problematykę przywództwa, innowacji
i uczenia się dla jakości edukacji szkolnej. Zasadnicza uwaga skoncentrowana jest na
roli przywództwa dyrektora szkoły w tworzeniu i podtrzymywaniu innowacyjnych,
uczących się społeczności, które wspierają rozwój krytycznych badań praktycznych.
W artykule przyjęto założenie mówiące o tym, iż badania praktyczne mogą promować
kreatywne partnerstwa pomiędzy tymi instytucjami, w których nauczyciele i naukowcy
współpracują ze sobą, by wesprzeć budowanie wiedzy i jakość nauczania. Artykuł
prezentuje wybrane wyniki badań, w których zastosowano wywiady fokusowe prowadzone
z liderami z kilku szkół w Polsce. Głównym celem poszukiwań badawczych
było rozpoznanie doświadczeń i potrzeb dyrektorów szkół, biorąc pod uwagę badania
praktyczne, ich postrzeganie roli lidera szkoły we wspieraniu kultury dla jakości
w badaniach praktycznych oraz warunków wzajemnego udziału naukowców i praktyków
w społecznym procesie tworzenia wiedzy pedagogicznej. Uzyskane wyniki
badań poszerzają wiedzę na temat roli dyrektorów szkół i ich przywództwa w tworzeniu
innowacyjnych, uczących sie środowisk, które sprzyjają wzajemnemu udziałowi
naukowców i praktyków w budowaniu wiedzy pedagogicznej oraz odsłaniają bariery
osłabiające budowanie tej wiedzy poprzez badania praktyczne. The purpose of the paper is to contribute to the literature on leadership, innovation
and learning for quality of school education. The special attention is paid to
the role of school principal leadership in creating and sustaining the innovative learning
environments that support the development of critical practitioner research. It is
assumed that practitioner research can promote creative partnerships between those
institutions in which teachers and academics work in order to support knowledge creation
and quality of teaching. This paper presents chosen findings of a study that involved
interviews with a number of focus groups involving school leaders in a number
of Polish state schools. The main aim of this research was to recognize the experiences
and the needs of school principals concerning practitioner research, their perceptions
on the role of school leaders in supporting culture for quality improvements in practitioner
research, and on the conditions of mutual participation of academics and practitioners
in the social process of creating educational knowledge. Findings direct our
attention to the role of school principals and their leadership in creating the innovative
learning environments that are favorable for mutual participation of academics and
practitioners in the social process of educational knowledge creation.