Psychobiograficzny model Erwina Böhma jako innowacyjne podejście do seniorów z demencją
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Smrokowska-Reichmann, Agnieszka
Źródło: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [213]-227
Język: pl
Słowa kluczowe:
psychobiografiademencja
reaktywacja
geragogika
psychobiography
dementia
reactivation
geragogics
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Zwiększa się statystyczna długość życia człowieka, co sprawia, że seniorzy
stanowią coraz liczniejszą grupę społeczną, do której adresowane są różnego
rodzaju oferty aktywizacyjne, a wśród nich także te z zakresu szeroko pojętej edukacji.
Oczywistym przykładem są tu Uniwersytety Trzeciego Wieku. Rosnąca długość życia
seniora oznacza jednak, że rośnie także liczba osób starszych z diagnozą demencji
(otępienia). Również ci seniorzy mogą i powinni być objęci inicjatywami z zakresu
geragogiki. W stanach predemencyjnych i początkach demencji jest to przede wszystkim
trening mózgu. Natomiast na późniejszych etapach otępienia potrzeba interwencji
holistycznej. Jej przykładem jest model psychobiograficzny Erwina Böhma.Böhm za
cel stawia tzw. „reaktywację ducha” seniora, mając na myśli aktywizowanie zarówno
noopsychiki (czyli sfery kognitywnej seniora), jak i tymopsychiki (czyli sfery emocjonalnej).
W związku z tym Böhm proponuje siedmiostopniową skalę stopni interakcyjnych
(inaczej: stopni osiągania seniora), w oparciu o którą można zarówno określić
potrzeby seniora, jak i wspierać jego kompetencje. Psychobiograficzny model Böhma
w innowacyjny sposób wykorzystuje metodę pracy biograficznej, adaptując ją do sytuacji
seniorów z demencją. W efekcie senior nie jest redukowany do diagnozy, ale
ujmowany w kategoriach osoby, czyli jako jedność bio-psycho-społeczno-duchowa. The average length of human life is increasing, which means that older
people make more and more numerous group of society. Nowadays there are a lot of
different activity offers, addressed to older people, including broadly understood education
offers. The Universities of Third Age are obvious example here. However, the
lengthening life span means also that the number of seniors diagnosed with dementia
is increasing. Older people with dementia can and should be included in geragogics
initiatives. At pre-dementive (MCI) and early dementia stages it means above all
brain training (ROT). Along with the progress of dementia more holistic intervention
should be offered. One of them is the psychobiographic model according to Erwin
Böhm. Böhm aims at so-called “reactivation of senior’s spirit”, meaning activating
senior’s noopsyche (or cognitive sphere) as well as their thymopsyche (or emotional
sphere). Therefore Böhm proposes seven steps scale of interaction (that is seven steps
of connecting with senior) which allows to define senior’s needs as well as to enhance
their competences. Böhm’s psychobiographic model uses in innovative way the biographical
work method, adapting it to the situation of seniors with dementia. Thus
the senior is not reduced to their diagnosis but is understood as a person, which means
as a bio-psycho-social-spiritual entity.