Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych (WGB): Recent submissions
Now showing items 181-200 of 958
-
The concept of geographical space
(2014)In the process of shaping the geography as a science there appeared two research trends. One of them is reflected in ongoing scientific specialization and isolation of new disciplines, while the other is characterized ... -
Assessment of heavy metal contamination in common fish species from Central Vietnam and the potential human risk
(2020-11-17)Vietnam is located on the eastern part of the Indochinese Peninsula and borders with Cambodia, China, Laos, as well as the Gulf of Thailand, the Gulf of Tonkin and the South China Sea. There are dense river Systems and ... -
Conditions of divided towns development – an example of Guben and Gubin
(2015)The article concerns about conditions of development of a peculiar small towns – Guben (German) and Gubin (Polish). Their situation is interesting with reference to their border location, as well as peripheral and divided ... -
Development of educational services in small towns of the Małopolskie and Podkarpackie voivodeships
(2015)The aim of this study was to present the variety of educational services in small towns of Małopolskie and Podkarpackie voivodeships. Performance of educational services is determined by numerous factors, of which the ... -
The role of industry in the labour market of small towns
(2015)The problem of changing and shrinking economic base of many small towns causes necessity of searching new paths of development for them. Central service functions existing in those towns previously are largely washed out ... -
Population changes as litmus paper of the socio-economic development level of small towns in Poland
(2015)The main aim of the author was to analyse the population changes of small towns in Poland between 2002 and 2012. Small towns’ reaction to the global and regional demographic trends confirms their position between the ... -
Przykłady innowacji w liceum – wstępna ocena programu nauczania przyrody w ramach projektu „Kształcenie Pełne Wyobraźni – KPW”
(2014)Przez długie lata edukacja była tą dziedziną, w której obawiano się działań nowych, spontanicznych, a same przykłady innowacji zdarzały się niezbyt często. Niniejszy artykuł przedstawia wstępną ocenę programu nauczania ... -
The problem of human development and liberal education
(2014)The modern world is characterized by rapid changes in all spheres of social life. These changes are amplified by extremely rapid dissemination of information, knowledge, values, tastes, and ideas from one society to ... -
Rola i znaczenie technologii informacyjnych w kształceniu i dokształcaniu nauczycieli geografii
(2014)Kształcenie studentów kierunków nauczycielskich z zakresu technologii informacyjnej odgrywa istotną rolę we współczesnym świecie. Zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej, oprócz wzbogacenia ... -
Interaktywny atlas geograficzny jako nowy środek dydaktyczny
(2014)Atlasy szkolne od zawsze były ważnymi źródłami wiedzy geograficznej i środkami dydaktycznymi służącymi kształtowaniu umiejętności na lekcjach geografii. Do konieczności korzystania z atlasów przekonują nauczycieli zarówno ... -
Zmiany programowe nauczania geografii w rzeczywistości szkolnej na przykładzie gimnazjum
(2014)Zmiany strukturalne i programowe wprowadzone w systemie kształcenia w Polsce w ostatnich latach nie pozostały bez wpływu na miejsce i pozycję geografii w systemie szkolnym. Nowe rozwiązania programowe z 2009 r., wprowadzające ... -
Źródła innowacji pedagogicznych w nauczaniu i uczeniu się geografii – wybrane zagadnienia
(2014)Termin innowacja pojawia się często w różnych kontekstach. W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby publikacji o innowacjach pedagogicznych w dydaktyce geografii. Zainteresowanie tą tematyką wynika z wielu czynników. ... -
W poszukiwaniu metodologicznych innowacji w badaniach jakościowych – przykład z analiz przechodzenia absolwentów geografii na rynek pracy
(2014)Celem autorki było zaproponowanie wprowadzenia częściowo zmodyfikowanej metody pól semantycznych do analizy i interpretacji dłuższych odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach z zakresu geografii społecznej i dydaktyki ... -
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli geografii… jako instrument dostosowania się do aktualnych wyzwań rynku pracy
(2013)Facing a deteriorating situation on the job market for teachers (including geographers), one should expect even heavier commitment of the professional group to their additional training. Therefore, it is necessary to ... -
Wybrane aspekty pedagogizacji nauczycielskiego kierunku studiów geograficznych
(2013)The issue of initial and further training of geography teachers seems to be relevant everywhere where teaching faculty is currently offered. This paper presents discussion, reflection and research results on the widely ... -
Publikacje prof. Jana Flisa w zbiorach Biblioteki Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
(2013)Professor Jan Flis began his collaboration with the Higher College of Teacher Training in 1951, and since 1960 he has become its full-time employee, which he remained until the end of his long teaching and academic ... -
Jan Flis – współtwórcą współczesnej polskiej dydaktyki geografii
(2013)The study shows the role of professor Jan Flis in the development of geography education in the post-war era. His academic input into the discipline is expressed in 134 publications, out of which 40 concern the topic of ... -
Koncepcja nauczycielskich studiów geograficznych według Jana Flisa
(2013)The study shows the evolution of plans of teaching and curriculums of geography studies at the Pedagogical University of Cracow (former Wyższa Szkoła Pedagogiczna) in Cracow in 1946–2001. On the basis of literature and ... -
Droga Profesora Jana Flisa do geografii
(2013)In the study, the authors presented Jan Flis’ road to geography. They emphasized four significant facts in the Professor’s biography which had, in their opinion, impact on his choice of future field of study and professional ...