Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych (WGB): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 181-200 z 957
-
Przykłady innowacji w liceum – wstępna ocena programu nauczania przyrody w ramach projektu „Kształcenie Pełne Wyobraźni – KPW”
(2014)Przez długie lata edukacja była tą dziedziną, w której obawiano się działań nowych, spontanicznych, a same przykłady innowacji zdarzały się niezbyt często. Niniejszy artykuł przedstawia wstępną ocenę programu nauczania ... -
The problem of human development and liberal education
(2014)The modern world is characterized by rapid changes in all spheres of social life. These changes are amplified by extremely rapid dissemination of information, knowledge, values, tastes, and ideas from one society to ... -
Rola i znaczenie technologii informacyjnych w kształceniu i dokształcaniu nauczycieli geografii
(2014)Kształcenie studentów kierunków nauczycielskich z zakresu technologii informacyjnej odgrywa istotną rolę we współczesnym świecie. Zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej, oprócz wzbogacenia ... -
Interaktywny atlas geograficzny jako nowy środek dydaktyczny
(2014)Atlasy szkolne od zawsze były ważnymi źródłami wiedzy geograficznej i środkami dydaktycznymi służącymi kształtowaniu umiejętności na lekcjach geografii. Do konieczności korzystania z atlasów przekonują nauczycieli zarówno ... -
Zmiany programowe nauczania geografii w rzeczywistości szkolnej na przykładzie gimnazjum
(2014)Zmiany strukturalne i programowe wprowadzone w systemie kształcenia w Polsce w ostatnich latach nie pozostały bez wpływu na miejsce i pozycję geografii w systemie szkolnym. Nowe rozwiązania programowe z 2009 r., wprowadzające ... -
Źródła innowacji pedagogicznych w nauczaniu i uczeniu się geografii – wybrane zagadnienia
(2014)Termin innowacja pojawia się często w różnych kontekstach. W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby publikacji o innowacjach pedagogicznych w dydaktyce geografii. Zainteresowanie tą tematyką wynika z wielu czynników. ... -
W poszukiwaniu metodologicznych innowacji w badaniach jakościowych – przykład z analiz przechodzenia absolwentów geografii na rynek pracy
(2014)Celem autorki było zaproponowanie wprowadzenia częściowo zmodyfikowanej metody pól semantycznych do analizy i interpretacji dłuższych odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach z zakresu geografii społecznej i dydaktyki ... -
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli geografii… jako instrument dostosowania się do aktualnych wyzwań rynku pracy
(2013)Facing a deteriorating situation on the job market for teachers (including geographers), one should expect even heavier commitment of the professional group to their additional training. Therefore, it is necessary to ... -
Wybrane aspekty pedagogizacji nauczycielskiego kierunku studiów geograficznych
(2013)The issue of initial and further training of geography teachers seems to be relevant everywhere where teaching faculty is currently offered. This paper presents discussion, reflection and research results on the widely ... -
Publikacje prof. Jana Flisa w zbiorach Biblioteki Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
(2013)Professor Jan Flis began his collaboration with the Higher College of Teacher Training in 1951, and since 1960 he has become its full-time employee, which he remained until the end of his long teaching and academic ... -
Jan Flis – współtwórcą współczesnej polskiej dydaktyki geografii
(2013)The study shows the role of professor Jan Flis in the development of geography education in the post-war era. His academic input into the discipline is expressed in 134 publications, out of which 40 concern the topic of ... -
Koncepcja nauczycielskich studiów geograficznych według Jana Flisa
(2013)The study shows the evolution of plans of teaching and curriculums of geography studies at the Pedagogical University of Cracow (former Wyższa Szkoła Pedagogiczna) in Cracow in 1946–2001. On the basis of literature and ... -
Droga Profesora Jana Flisa do geografii
(2013)In the study, the authors presented Jan Flis’ road to geography. They emphasized four significant facts in the Professor’s biography which had, in their opinion, impact on his choice of future field of study and professional ... -
Wpływ związków chemicznych zawartych w wodach rzek Krakowa (Wisły, Wilgi i Białuchy) na przebieg mikrosporogenezy bobu Vicia faba L. odmiana Windsor
(1999)Przeprowadzone badania cytogenetyczne wykazały, że substancje rozpuszczalne zawarte w zanieczyszczonych powyżej normy wodach rzek Krakowa wywołują działanie mutagenne na przebieg mikrosporogenezy i rozwój gametofitu męskiego ... -
Wpływ związków chemicznych zawartych w wodach rzek Krakowa na cykl życiowy komórek merystematycznych korzeni bobu Vicia faba L.
(1999)Obiekt badań stanowiły korzenie uzyskane z nasion bobu (Vicia faba L.) hodowane na wodzie pobranej z Wisły, Wilgi i Białuchy (materiał traktowany) oraz na wodzie studziennej (materiał kontrolny). Przeprowadzone badania ... -
Wpływ niektórych herbicydów na zawartość suchej masy i azotu całkowitego w korzeniach cebuli (Allium cepa L.)
(1999)W pracy prowadzono badania nad wpływem czterech wybranych herbicydów: Afalonu, Simazinu, Alipuru i Liro na procentową zawartość suchej masy oraz azotu ogólnego i niektórych aminokwasów w komórkach Allium cepa L. Na podstawie ... -
Promienioczułość linii wsobnych Secale cereale L. odmiana Rogalińskie w świetle badań cytologicznych
(1999)Badania obejmowały 19 linii wsobnych Secale cereale L, odmiana Rogalińskie napromieniowanych szybkimi neutronami w dawce 500cGy (rad) oraz materiał kontrolny. Doprowadziły one do stwierdzenia, że badany materiał jest ... -
Aktywność mitotyczna i przebieg mitozy w komórkach merystematycznych stożków wzrostu korzeni Allium cepa L. traktowanych herbicydem Dacthalem
(1999)W pracy badano efekt oddziaływania Dacthalu (herbicyd, ester metylowy kwasu 2,3,5,6- czterochloroftalowego) przez 12, 24 i 48 godzin na komórki merystematyczne korzeni cebuli Allium cepa L. W wyniku analiz stwierdzono, że ... -
Metody pomiaru cyklu życiowego komórki
(1999)Cykl komórkowy jest czasem życia jednego pokolenia komórek, trwającym od jednego podziału do następnego. Zależy on od gatunku, rodzaju komórek i warunków środowiska. W cyklu komórkowym zachodzi cały szereg skomplikowanych ...