dc.description.abstract | Celem rozprawy doktorskiej pt. Niewinna geografia jest analiza przemian, jakie zaszły w polskim pejzażu po 1989
roku, oraz opis ich twórczej recepcji na gruncie sztuki polskiej. Rozmaite aspekty transformacji rodzimego pejzażu w
ostatnich trzech dekadach, takie jak dychotomia pomiędzy przestrzenią prywatną a publiczną czy tzw. samowolka
budowlana, stanowią punkt wyjścia do refleksji nad aktualnym stanem tkanki wizualnej polskiego krajobrazu i nad
symbolicznymi oraz wyidealizowanymi wyobrażeniami o nim.
Na część praktyczną doktoratu składa się 29 autonomicznych, trójwymiarowych dzieł, które zestawione w całość tworzą
intermedialną instalację pt. Niewinna geografia. W warstwie tematycznej poszczególne prace odnoszą się do
zagadnienia polskiego współczesnego krajobrazu naturalnego i kulturowego, obiektów i elementów architektonicznych
oraz zjawisk przyrodniczych, które stanowiły punkt wyjścia dla ich realizacji. W warstwie formalnej prac odwołuję
się do języka plastycznego makiety (co manifestuje się między innymi za sprawą użytych materiałów oraz technik). W
ten sposób wiedzę na temat opisywanych fenomenów związanych z pejzażem konfrontuję z symbolicznym i uproszczonym ich
postrzeganiem. | pl_PL |
dc.description.abstract | The purpose of my doctoral thesis, entitled Innocent Geography, is to examine changes in Poland's landscape after
1989, and to describe how these have been commented on by Polish artists. Various aspects of our native landscape's
transformation over the past three decades, such as dichotomy between private and public space, or land use
violations, become a starting point for a reflection on how Poland's landscape is currently composed in visual
terms, and what kinds of symbolic or idealistic representations thereof are pursued.
The practical part of my doctorate consists of 29 autonomous three-dimensional pieces which, combined, form an
intermedia installation entitled Niewinna geografia [Innocent Geography]. As far as subject matter is concerned,
individual works deal with Poland's contemporary natural and cultural landscape, architectural features and sites,
as well as natural phenomena, all of which had been starting points for the production of pieces. In formal terms, I
am referring to the language of scale modelling (which manifests itself in the choice of materials and techniques,
among other things). This way, knowledge of landscape-related phenomena is juxtaposed with their symbolic and
simplified perception and reception. | en_EN |