• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rola kalkulatora graficznego w rozwijaniu twórczych postaw uczniów w trakcie nauczania i uczenia się matematyki

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (16.70MB)
aneks do rozprawy doktorskiej (35.01MB)
Autor:
Kowalski, Jarosław
Promotor:
Kąkol, Henryk
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczanie matematyki
dydaktyka matematyki
technologia informacyjna
kalkulatory graficzne
teaching maths
didactics of mathematics
information technology
graphic calculators
Data: 2019-01-29
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Rozprawa doktorska napisana w Instytucie Matematyki pod kierunkiem prof. dr hab. Henryka Kąkola.
Streszczenie
Wykształcenie matematyczne spełnia ogromną rolę w wychowaniu wszechstronnie rozwiniętego człowieka i jest ważnym czynnikiem kształtowania jego twórczej osobowości. Zaobserwowawszy, że obecnie ożywił się proces poszukiwania i upowszechniania metod pracy, które umożliwiłyby uczniowi aktywne uczenie się, oraz że ważnym czynnikiem kształtującym stosunek do przedmiotu jest zaciekawienie ucznia pobudzające go do twórczej pracy, podjąłem próbę zbadania roli stosowania kalkulatora graficznego w trakcie nauczania i uczenia się matematyki. W rozprawie przedstawiłem i opisałem przeprowadzone badania longituidalne dotyczące roli ciągłego stosowania kalkulatora graficznego, jako jednego z elementów technologii informacyjnej, w rozwiązywaniu zadań matematycznych i jego wpływu na zmianę postaw uczniów w trakcie nauczania i uczenia się matematyki we wszystkich komponentach postawy. Sformułowane na ich podstawie wnioski oraz wyniki egzaminu maturalnego badanej grupy potwierdzają pozytywną rolę takiego stosowania kalkulatora graficznego. Pokazują, że pozwala to w niektórych typach zadań uzyskać wyższe efekty kształcenia od pozostałych grup oraz wyrównać szanse na egzaminie. Badania te dowodzą, że uczniowie chętnie pracują na zajęciach i poza lekcjami z tym narzędziem, oraz że taka forma pracy jest dla nich atrakcyjna. Kalkulator graficzny wyzwala u uczniów pomysłowość, zainteresowanie problemem, prowokuje i motywuje do wytrwałej pracy, potrafi zaktywizować i zachęcić do powrotu do porzuconego problemu, dając ogromną radość i widoczną satysfakcję ze znalezienia prawidłowego rozwiązania.
 
Mathematical education plays a huge role in the education of a universally developed man and is an important factor in shaping his creative personality. Observing that the process of searching for and disseminating methods of work that would enable the student to actively learn, and that an important factor shaping the attitude towards the subject is the curiosity of the student stimulating him to creative work, I have attempted to investigate the role of using a graphing calculator during teaching and learning mathematics. In the dissertation, I presented and described longituid studies on the role of continuous use of a graphing calculator as one of the elements of information technology in solving mathematical problems and its impact on changing attitudes of students during teaching and learning mathematics in all post components. The conclusions drawn on their basis and the results of the matriculation examination of the examined group confirm the positive role of such a graphing calculator application. They show that it allows in some types of tasks to get higher learning outcomes from other groups and even equalize the chances at the exam. These studies prove that students are eager to work in and outside of lessons with this tool, and that this form of work is attractive to them. The Graphing calculator triggers students' ingenuity, interest in the problem, provokes and motivates for persistent work, can activate and encourage returning to the abandoned problem, giving great joy and visible satisfaction from finding the right solution.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/3978
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WMFT)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image