dc.contributor.advisor | Kąkol, Henryk | pl_PL |
dc.contributor.author | Kowalski, Jarosław | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2019-01-23T07:09:37Z | |
dc.date.available | 2019-01-23T07:09:37Z | |
dc.date.issued | 2019-01-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/3978 | |
dc.description | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Rozprawa doktorska napisana w Instytucie Matematyki pod kierunkiem prof. dr hab. Henryka Kąkola. | pl_PL |
dc.description.abstract | Wykształcenie matematyczne spełnia ogromną rolę w wychowaniu wszechstronnie rozwiniętego człowieka i jest ważnym
czynnikiem kształtowania jego twórczej osobowości. Zaobserwowawszy, że obecnie ożywił się proces poszukiwania i
upowszechniania metod pracy, które umożliwiłyby uczniowi aktywne uczenie się, oraz że ważnym czynnikiem
kształtującym stosunek do przedmiotu jest zaciekawienie ucznia pobudzające go do twórczej pracy, podjąłem próbę
zbadania roli stosowania kalkulatora graficznego w trakcie nauczania i uczenia się matematyki.
W rozprawie przedstawiłem i opisałem przeprowadzone badania longituidalne dotyczące roli ciągłego stosowania
kalkulatora graficznego, jako jednego z elementów technologii informacyjnej, w rozwiązywaniu zadań matematycznych i
jego wpływu na zmianę postaw uczniów w trakcie nauczania i uczenia się matematyki we wszystkich komponentach
postawy. Sformułowane na ich podstawie wnioski oraz wyniki egzaminu maturalnego badanej grupy potwierdzają pozytywną
rolę takiego stosowania kalkulatora graficznego. Pokazują, że pozwala to w niektórych typach zadań uzyskać wyższe
efekty kształcenia od pozostałych grup oraz wyrównać szanse na egzaminie. Badania te dowodzą, że uczniowie chętnie
pracują na zajęciach i poza lekcjami z tym narzędziem, oraz że taka forma pracy jest dla nich atrakcyjna. Kalkulator
graficzny wyzwala u uczniów pomysłowość, zainteresowanie problemem, prowokuje i motywuje do wytrwałej pracy, potrafi
zaktywizować i zachęcić do powrotu do porzuconego problemu, dając ogromną radość i widoczną satysfakcję ze
znalezienia prawidłowego rozwiązania. | pl_PL |
dc.description.abstract | Mathematical education plays a huge role in the education of a universally developed man and is an important factor
in shaping his creative personality. Observing that the process of searching for and disseminating methods of work
that would enable the student to actively learn, and that an important factor shaping the attitude towards the
subject is the curiosity of the student stimulating him to creative work, I have attempted to investigate the role
of using a graphing calculator during teaching and learning mathematics.
In the dissertation, I presented and described longituid studies on the role of continuous use of a graphing
calculator as one of the elements of information technology in solving mathematical problems and its impact on
changing attitudes of students during teaching and learning mathematics in all post components. The conclusions
drawn on their basis and the results of the matriculation examination of the examined group confirm the positive
role of such a graphing calculator application. They show that it allows in some types of tasks to get higher
learning outcomes from other groups and even equalize the chances at the exam. These studies prove that students are
eager to work in and outside of lessons with this tool, and that this form of work is attractive to them. The
Graphing calculator triggers students' ingenuity, interest in the problem, provokes and motivates for persistent
work, can activate and encourage returning to the abandoned problem, giving great joy and visible satisfaction from
finding the right solution. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | nauczanie matematyki | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka matematyki | pl_PL |
dc.subject | technologia informacyjna | pl_PL |
dc.subject | kalkulatory graficzne | pl_PL |
dc.subject | teaching maths | en_EN |
dc.subject | didactics of mathematics | en_EN |
dc.subject | information technology | en_EN |
dc.subject | graphic calculators | en_EN |
dc.title | Rola kalkulatora graficznego w rozwijaniu twórczych postaw uczniów w trakcie nauczania i uczenia się matematyki | pl_PL |
dc.title.alternative | The role of a graphing calculator in developing creative attitudes of students while teaching and learning mathematics | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |