Show simple item record

dc.contributor.advisorKąkol, Henrykpl_PL
dc.contributor.authorKowalski, Jarosławpl_PL
dc.date.accessioned2019-01-23T07:09:37Z
dc.date.available2019-01-23T07:09:37Z
dc.date.issued2019-01-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3978
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Rozprawa doktorska napisana w Instytucie Matematyki pod kierunkiem prof. dr hab. Henryka Kąkola.pl_PL
dc.description.abstractWykształcenie matematyczne spełnia ogromną rolę w wychowaniu wszechstronnie rozwiniętego człowieka i jest ważnym czynnikiem kształtowania jego twórczej osobowości. Zaobserwowawszy, że obecnie ożywił się proces poszukiwania i upowszechniania metod pracy, które umożliwiłyby uczniowi aktywne uczenie się, oraz że ważnym czynnikiem kształtującym stosunek do przedmiotu jest zaciekawienie ucznia pobudzające go do twórczej pracy, podjąłem próbę zbadania roli stosowania kalkulatora graficznego w trakcie nauczania i uczenia się matematyki. W rozprawie przedstawiłem i opisałem przeprowadzone badania longituidalne dotyczące roli ciągłego stosowania kalkulatora graficznego, jako jednego z elementów technologii informacyjnej, w rozwiązywaniu zadań matematycznych i jego wpływu na zmianę postaw uczniów w trakcie nauczania i uczenia się matematyki we wszystkich komponentach postawy. Sformułowane na ich podstawie wnioski oraz wyniki egzaminu maturalnego badanej grupy potwierdzają pozytywną rolę takiego stosowania kalkulatora graficznego. Pokazują, że pozwala to w niektórych typach zadań uzyskać wyższe efekty kształcenia od pozostałych grup oraz wyrównać szanse na egzaminie. Badania te dowodzą, że uczniowie chętnie pracują na zajęciach i poza lekcjami z tym narzędziem, oraz że taka forma pracy jest dla nich atrakcyjna. Kalkulator graficzny wyzwala u uczniów pomysłowość, zainteresowanie problemem, prowokuje i motywuje do wytrwałej pracy, potrafi zaktywizować i zachęcić do powrotu do porzuconego problemu, dając ogromną radość i widoczną satysfakcję ze znalezienia prawidłowego rozwiązania.pl_PL
dc.description.abstractMathematical education plays a huge role in the education of a universally developed man and is an important factor in shaping his creative personality. Observing that the process of searching for and disseminating methods of work that would enable the student to actively learn, and that an important factor shaping the attitude towards the subject is the curiosity of the student stimulating him to creative work, I have attempted to investigate the role of using a graphing calculator during teaching and learning mathematics. In the dissertation, I presented and described longituid studies on the role of continuous use of a graphing calculator as one of the elements of information technology in solving mathematical problems and its impact on changing attitudes of students during teaching and learning mathematics in all post components. The conclusions drawn on their basis and the results of the matriculation examination of the examined group confirm the positive role of such a graphing calculator application. They show that it allows in some types of tasks to get higher learning outcomes from other groups and even equalize the chances at the exam. These studies prove that students are eager to work in and outside of lessons with this tool, and that this form of work is attractive to them. The Graphing calculator triggers students' ingenuity, interest in the problem, provokes and motivates for persistent work, can activate and encourage returning to the abandoned problem, giving great joy and visible satisfaction from finding the right solution.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectnauczanie matematykipl_PL
dc.subjectdydaktyka matematykipl_PL
dc.subjecttechnologia informacyjnapl_PL
dc.subjectkalkulatory graficznepl_PL
dc.subjectteaching mathsen_EN
dc.subjectdidactics of mathematicsen_EN
dc.subjectinformation technologyen_EN
dc.subjectgraphic calculatorsen_EN
dc.titleRola kalkulatora graficznego w rozwijaniu twórczych postaw uczniów w trakcie nauczania i uczenia się matematykipl_PL
dc.title.alternativeThe role of a graphing calculator in developing creative attitudes of students while teaching and learning mathematicsen_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record