• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Rozprawy doktorskie (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Rozprawy doktorskie (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kategoria przypadka w dyskursie wczesnoszkolnym : gramatyka, semantyka, pragmatyka

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
0055_20151029_mg_rd_kategoria_przypadka_j_machowska.pdf (17.74MB)
Autor:
Machowska, Jolanta
Promotor:
Rittel, Teodozja
Język: pl
Słowa kluczowe:
lingwistyka edukacyjna
dyskurs edukacyjny
akwizycja języka
kategoria przypadka
metafora gramatyczna
educational linguistics
educational discourse
language acquisition
case cathegory
grammatical cathegory
Data: 2004
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Akademia Pedagogiczna. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. zw. dr hab. Teodozji Rittel.
Streszczenie
Rozprawa stanowi próbę ukazania akwizycji kategorii przypadka (dopełniacza parametrycznego i metaforycznych użyć biernika z przyimkiem "na") u uczniów w młodszym wieku szkolnym. Praca ta mieści się w kręgu kognitywnej teorii języka, lingwistyki edukacyjnej oraz pragmatyki. Diagnozowanie języka uczniów zostało przeprowadzone na podstawie dziesięciu tematycznych dyskursów pisemnych (np.: wiosna, zwierzę, roślina), wyniki badań ukazały, iż proces nabywania kategorii przypadka jest właściwie zakończony (chociaż pojawiają się sporadycznie błędy w formach celownika, narzędnika i wołacza). Uczniowskie wypowiedzi znajdują się na poziomie kompetencji przybliżonej; pojawiają się także przykłady kompetencji przejściowej a nawet kompetencji docelowej.
 
The dissertation is aimed to specify the acquisition of a grammar case cathegory (parametric genitive and metaphorical use of accusative with a preposition "na") by pupils of an early school education. The thesis refers to a cognitive linguistics theory, educational linguistics and pragmatics. The research of pupils' language has been based on ten written compositions thematically connected with eg. the spring, an animal, a plant. The results of this research indicate that the process of acquisition of a case cathegory is almost completed, although sporadic errors may occur in some forms of dative, ablative and vocative. Pupils' utterances are on the level of approximate competence. There are also examples of temporary competence as well as of final fixed competence.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/398
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image