• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zdarzenia krytyczne jako czynniki kształtujące poczucie jakości życia osób starszych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (1.537MB)
Autor:
Sygulska, Katarzyna
Promotor:
Szarota, Zofia
Fabiś, Artur
Język: pl
Słowa kluczowe:
zdarzenia krytyczne
doświadczenia życiowe
jakość życia
starzenie się
starość
critical events
life experiences
quality of life
ageing
old age
Data: 2019-01-29
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Zofii Szaroty, prof. UP, promotor pomocniczy: dr Artur Fabiś.
Streszczenie
Głównym celem podjętych badań było rozpoznanie znaczeń, jakie seniorzy nadają zdarzeniom krytycznym w kształtowaniu jakości ich życia. Natomiast cele szczegółowe to: poznanie historii życia narratorów, wyodrębnienie zdarzeń krytycznych kształtujących biografie seniorów oraz rozpoznanie poczucia jakości bieżącego życia badanych. Badania miały charakter jakościowy, zastosowano autobiograficzny wywiad narracyjny. Grupę badawczą stanowiły osoby starsze w wieku od 60 do 73 lat. Praca składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwsze cztery stanowią treści teoretyczne odnoszące się do tematu pracy. Pierwszy rozdział jest próbą osadzenia problematyki badawczej w teoriach gerontologii społecznej. Druga część przedstawia społeczno-demograficzne, kulturowe i ekonomiczne aspekty starzenia się i starości. Rozdział trzeci przybliża kwestię jakości życia człowieka. Czwarta część opisuje obszar doświadczeń życiowych i zdarzeń krytycznych w biografii jednostki. Piąty rozdział zawiera podstawy metodologiczne badań własnych. Szósta i siódma część przedstawiają wyniki badań empirycznych. W szóstej części przeanalizowano każdy przypadek z osobna, ukazując jego wyjątkowość. Zostały tam opisane doświadczenia życiowe badanych, różne aspekty poczucia jakości ich życia oraz wybrane zdarzenia krytyczne kształtujące sytuację życiową. W rozdziale siódmym przeanalizowano grupę, wskazując na podobieństwa i różnice w doświadczeniach narratorów. Przedstawione tam zostały zdarzenia krytyczne w biografiach narratorów. Pracę zamykają wnioski wypływające z badań.
 
The main goal of the undertaken research was to recognize the meanings given to critical events in shaping the quality of seniors’ life. While the specific goals include: getting to know the life stories of narrators, identifying critical events that shape seniors’ biographies and recognizing the sense of quality of the current life of the respondents. The research was of a qualitative nature, an autobiographical narrative interview was used. The research group was made up of elderly people aged 60-73. The work consists of seven chapters. The first four constitute theoretical content referring to the subject of the work. The first chapter is an attempt to embed research issues in the theories of social gerontology. The second part presents the socio-demographic, cultural and economic aspects of aging and old age. The third chapter deals with the issue of the quality of human life. The fourth part describes the area of life experiences and critical events in the biography of the individual. The fifth chapter contains the methodological basis of own research. The sixth and seventh part present the results of empirical research. The sixth part analysed each case separately, showing its uniqueness. It described the life experiences of the respondents, various aspects of the sense of their quality of life and the selected critical events shaping their life situation. The seventh chapter analysed the group, pointing out the similarities and differences in the experience of the narrators. Critical events in the biographies of narrators are presented there. The paper is concluded with the conclusions resulting from the research.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/4078
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image