Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorPlutecka, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorKarasiński, Michałpl_PL
dc.date.accessioned2019-02-20T12:37:15Z
dc.date.available2019-02-20T12:37:15Z
dc.date.issued2019-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/4195
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym dr hab. Katarzyny Pluteckiej, prof. UP.pl_PL
dc.description.abstractUwzględniając literaturę przedmiotu i własne doświadczenia przedmiotem badań własnych jest sprawność fizyczna młodzieży sprawnej i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz młodzieży z uszkodzonym słuchem. Celem podjętych badań było określenie czynników społecznych, jakie wpływają na wyniki sprawności fizycznej, odpowiednie podejście do aktywności ruchowej oraz określenie konkretnych wskazówek zarówno dla rodziców jak i nauczycieli pracujących z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Praca składa się z siedmiu rozdziałów. W pierwszym rozdziale ukazałem problematykę sprawności fizycznej oraz wychowania fizycznego w świetle literatury przedmiotu. Zawiera ona wyjaśnienia terminologiczne, definicyjne oraz rys historyczny. W rozdziale zamieściłem klasyfikacje niepełnosprawności oraz zróżnicowanie pojęć i definicji dotyczących niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim oraz uszkodzenia słuchu. W rozdziale drugim skoncentrowałem swoją uwagę na sprawności fizycznej wszystkich trzech badanych grup. Określiłem, jakie umiejętności z zakresu wychowania fizycznego posiadają uczniowie w analizowanej grupie wiekowej, oraz czy i jak istotnie różnią się od siebie pod względem umiejętności sprawnościowych. W rozdziale trzecim przedstawiłem szkołę - jako główny czynnik środowiskowy w kształtowaniu sprawności fizycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz z uszkodzonym słuchem. W trakcie analizy tego rozdziału określiłem m.in. jak wygląda przykładowy program nauczania wychowania fizycznego w szkołach specjalnych. Czwarty rozdział dotyczył uwarunkowań społecznych sprawności fizycznej uczniów w świetle wybranych koncepcji i badań. Z perspektywy ekosystemowej, U. Bronfenbrennera, a także z perspektywy badawczej. U. Bronfenbrenner sugeruje, że to właśnie w środowisku znajdują się siły napędowe, które są źródłem zmian rozwojowych dziecka. Wpływ środowiska na system pomocy rodzinie w ujęciu teorii ekologicznej ukazuje jak ważna wydaje się wspomniana teoria i jaki posiada wpływ na poprawę statutu socjoekonomicznego rodziny. W rozdziale piątym wyszczególniłem: przedmiot, cele, problematykę badań, zastosowane metody, techniki oraz narzędzia badawcze. Przedstawiłem również ich organizację i przebieg oraz charakterystykę grup. Rozdział szósty poświęciłem na analizę materiału empirycznego, w którym możemy zaobserwować m.in. analizę empiryczną relacji rówieśniczych panujących w omawianych grupach badawczych. W tym rozdziale możemy również przeanalizować wyniki testu sprawnościowego Eurofit, jako głównego punktu odniesienia w stosunku do dalszych rozważań naukowych, a także znaczenie rodziny, stylu wychowania, czynników zewnętrznych oraz środowiska szkolnego na wybrane wskaźniki sprawności fizycznej wśród biorących udział w badaniu respondentów W rozdziale siódmym opisuję wnioski i formułuję postulaty pedagogiczne wynikające z badań własnych.pl_PL
dc.description.abstractThe research objective concerns physical fitness and their external conditions for children with intellectual disabilities to a light degree, children with hearing impairment and non-disabled children from the control group. The thesis in the theoretical part describes the analysis of the literature on the subject of physical fitness, physical activity, as well as the definition and classification of the concepts of intellectual disability and deafness. The study of Polish and foreign authors regarding the physical fitness of disabled and deaf children as well as comparisons of tests to the most current ones are analyzed. In the further part of the theoretical chapter you can read about the school as the main environmental factor in shaping the physical fitness of students with intellectual disabilities. In this chapter you can find the physical education curriculum in special schools as well as the personality predispositions of teachers teaching in this type of institutions. It is possible to analyze what the preferred characteristics of teachers working in special schools are and what differences can be observed compared to people teaching in mainstream institutions. In the further part of the theoretical considerations, I provide (provided) a description of parenting styles and their influence on shaping the awareness of young people, including sport awareness. We also can find (there numerous) studies comparing parenting styles, where the results often make parents aware of the consequences of a specific style of their children education. In thesis, I used the questionnaire for parents of the students with intellectual disabilities and with hearing impairment. It contains a data sheet, information on the structure, socioeconomic status, as well as other information about the students under study, their relationship with the peer environment and about the field of work of the physical education teacher. At the end of the work, conclusions and postulates for pedagogical work were presented that can help both teachers in special schools and families of children with selected disabilities, fulfilling the function of a kind of guide to work with children who special educational needs.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectwychowanie fizycznepl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectuszkodzenie słuchupl_PL
dc.subjectaktywnośćpl_PL
dc.subjectspołeczne warunkipl_PL
dc.subjectPhysical Educationen_EN
dc.subjectdisabilitiesen_EN
dc.subjecthearing impairmenten_EN
dc.subjectactivityen_EN
dc.subjectsocial factorsen_EN
dc.titleSpołeczne uwarunkowania sprawności fizycznej młodzieży pełnosprawnej i młodzieży z wybranymi niepełnosprawnościamipl_PL
dc.title.alternativeSocial conditions of physical activity of young people with selected disabilitiesen_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord