• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

„Lekcje z Szekspirem”. Motywy szekspirowskie w juweniliach Anny Janko i Katarzyny Zdanowicz

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Lekcje z Szekspirem... (543.4KB)
Autor:
Wądolny-Tatar, Katarzyna
Źródło: Szekspir wśród znaków kultury polskiej / pod red. Ewy Łubieniewskiej, Krystyny Latawiec, Jerzego Waligóry. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. - S. 200-[215].
Język: pl
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Juvenilia constitute the source of information about an author, his or her literary initiation, and the artistic development. In case of Anna Janko and Katarzyna Zdanowicz, they demonstrate the somewhat derivative nature and lack of autonomy, and at the same time reveal the need for joining the canon, to the extent that they employ contestation or polemics. In the construction of their works, both poets exploit Shakespearean motifs of characters, phrases, and situations, including them in the chain of intertextual relations. The situational motifs construct poetic images as internal memory spectacles (in Janko), and the motifs of characters contribute to creating poetics of negation and deformation (in Zdanowicz), whereas both poets make use of irony as the sign of the “I”. The clear references to works and the person of the playwright - understood as the cultural sign, or a “trademark” - are also visible in the titles of poems, or citations (mottos). The conveying and transforming of the dramatic elements is always to be seen as cultural modelling. Literary “lessons with Shakespeare” insist on the present moment through Shakespeare, while the literary provocation executed by the poets makes it possible for the exposition of ideas and attitudes to ridicule, to be treated as hypothetical and illusive.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4325
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image