• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Feliks Koneczny : Szekspir dla teatru czy teatr dla Szekspira?

Thumbnail
View/Open
Feliks Koneczny... (504.9Kb)
Author:
Gajda, Kazimierz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Szekspir wśród znaków kultury polskiej / pod red. Ewy Łubieniewskiej, Krystyny Latawiec, Jerzego Waligóry. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. - S. 316-[328].
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Feliks Koneczny reviewed in Przegląd Polski adaptations of the following works by William Shakespeare: The Tempest (1901), Cymbeline (1902), Hamlet (1898, 1899), Henry IV (1902), The Comedy of Errors (1901), All’s Well That Ends Well (1904), King Lear (1899), The Merchant of Venice (1897, 1904), Macbeth (1903, 1904), Othello (1898), The Taming of the Shrew (1904), Romeo and Juliet (1897), A Midsummer Night’s Dream (1902), The Merry Wives of Windsor (1897), Twelfth Night (1897), Much Ado about Nothing (1903), The Winter’s Tale (1898). The foundation of aesthetics was for Koneczny the logocentric conception of the theatre (“the theatre for Shakespeare”), therefore he treated Shakespeare’s plays with care, who was considered to be the co-author of the “dramatic poetry”. He wanted to bring them into the repertoire permanently, in order for them to become an artistic assessment of the Cracovian Theatre and its audience’s taste. Shakespeare’s adaptation was for Koneczny an occasion to scrupulously chart the actors’ performance. According to the rule that criticism is a form of a science, a lengthy description of gestural, motorial, vocal expression forms - for example, those of Stanisława Wysocka performing as Lady Macbeth - was transformed into their record.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4327
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image