• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wizerunek kobiety-uczonej. Maria Skłodowska-Curie we współczesnej edukacji polonistycznej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Wizerunek kobiety-uczonej... (140.1KB)
Autor:
Pławecka, Katarzyna
Źródło: Kiedy przekraczanie granic pozwala myśleć inaczej : Maria Skłodowska-Curie / pod red. Zofii Budrewicz, Marii Sienko, Małgorzaty Pamuły-Behrens. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. 110-[125].
Język: pl
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Katarzyna Pławecka in her article An outline of a woman scientist. Marie Skłodowska-Curie in contemporary Polish studies reflects on a position of the two-time Nobel Prize winner in the Polish educational framework. The author analyses several middle-high and high school textbooks for students learning Polish for evidence relating the frequency and ways of presentation of Marie Skłodowska-Curie in them. The textbook picture of the Nobel Prizes laureate appears to be “modest and incomplete”. The author points out that little interest shown by the textbook writers in this “extraordinary woman” is due to the following: a) too general curriculum guidelines that do not introduce pupils to the most influential and acclaimed Polish figures in history; b) lack of Marie Skłodowska-Curie achievements in literature; c) social changes promoting spectacular successes of an individual rather than values exercised by Marie Skłodowska-Curie in the years between WWI and WWII, ie: following a vocation, displaying consciousness in research, devotion to the welfare of others and contributing to the good of society (including struggle for women’s emancipation), concern for the homeland and cultivation of the mother tongue.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4347
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image