• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2008, Studia Linguistica 3
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2008, Studia Linguistica 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PRZYJAŹŃ jako wartość w rozumieniu gimnazjalistów

Thumbnail
View/Open
Przyjaźń jako wartość... (450.9Kb)
Author:
Jedliński, Ryszard
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 51, Studia Linguistica 3 (2008), s. [94]-103
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item record
Abstract
The paper concerns selected issues of ways of understanding PRZYJAŹŃ/FRIENDSHIP by comprehensive school pupils. Empirical study proves that pupils' interpretation of the word PRZYJAŻŃ/FRIENDSHIP goes beyond semantic frames of definitions published in dictionaries of the Polish language that take into account only two categories: STOSUNKI MIĘDZYLUDZKIE/INTERPERSONAL RELATIONSHIPS and WIĘŹ/A TIE. Pupils of comprehensive schools. using psychological categorization and social categorization, place as the first the category UCZUCIE/FEELING and as the second one the category WIĘŹ/A TIE. Among features connoting prototypical meaning 3. to come to somebody’s help, 6. acceptance o f partners' equality. Among peripheral meanings pupils count: 1. close friendship, 2. trust, 3. sincerity, 4. desire to confide, 5. readiness to come to somebody’s help, 6. acceptance o f partners' equality. Among peripheral meanings pupils number: 1. disinterestedness, 2. heartiness, 3. loyalty. Interpretation of the word PRZYJAżŃ/FRIENDSHIP by young people is conditioned by many psychological and socio- cultural factors.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4692
Collections
  • 2008, Studia Linguistica 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image